4.1

Festen

Patriarken Helge fyller 60 år och bjuder släkt och vänner till storslagen fest. Vid middagen håller den äldste av sönerna ett tal som förändrar allt.

Originaltitel Festen
Alternativ titel Dogme # 1, The Celebration
Regissör Thomas Vinterberg
Manus Mogens Rukov, Thomas Vinterberg
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Ulrich Thomsen, Henning Moritzen, Thomas Bo Larsen, Paprika Steen, Birthe Neumann, Trine Dyrholm, Helle Dolleris, Therese Glahn, Klaus Bondam, Bjarne Henriksen, Lasse Lunderskov, Lars Brygmann, Lene Laub Oksen, Linda Laursen

Skapad 2019-12-23 av Anonym
Har ni någonsin upplevt eller sett en fest som efter att en enda människa sagt någonting och därefter har hela festen kollapsat? Nå, om ni inte har sett det får ni det nu. \"Festen\" är en dans...   Läs mer »

Skapad 2019-12-23 av AgnesPetter
I Festen får vi uppleva ett 60-årskalas för en familjefader, där släkt och vänner, inklusive de tre vuxna barnen, kommer för att fira. Men under festens gång dyker några minst sagt obekväma ...   Läs mer »

RustyFilm
2023-03-13
Jag har ju svårt för dom här tekniska begränsningarna som finns i Dogmafilmerna. Men när det som här i Thomas Vinterbergs Festen bjuds på en så fantastiskt stark och fyndigt välskriven story, så förlåter vi alla tekniska försumligheter. Det här är intensivt med ett helt lysande skådespeleri av samtliga inblandade. Mycket underhållande. Mängder med oförnuftig humor. BraBra.
Hengman
2020-12-11
Bara otrevliga karaktärer och hemsk att titta på pga inspelningstekniken.
2019-01-27
Inte så tokig, funkar att se...
Roswall
2016-08-11
Jag är ett fan av Thomsen och har gillat det jag hade sett av Vinterberg innan, så förväntningarna var höga. Jag är dessutom svag för både Bier och Trier så jag hoppades på en fullträff här. Förvånansvärt nog tycker jag dogman dra ner filmen, eller är det kanske den gamla tekniken...Tycker iaf att Bier utför liknande filmer med mer finess än Festen.
Dele
2016-06-12
En tät och omskakande film som effektivt lyfter på locket och tittar (och visar på vikten av det som finns) under den polerade ytan, och dess mekanismer och konsekvenser.
solan
2015-05-02
En träffsäker film om familjehemligheter.
karlmats
2015-03-19
Jag har lite svårt för Dogma-stilen, det känns lite som att man väljer att ta bort grejer som faktiskt oftast förbättrar en film bara för sakens skull. Här får vi också möta den stora ångesten, och hur man väljer att ignorera den, det blir lite för ångestladdat för mig hemma i soffan dock. Nog är det en väl genomtänkt film, men det danska språket och den knackiga stilen får mig att bli både lite uttråkad och lite arg. Mikael är en sån jävla stor douchebag dessutom att jag inte riktigt kan njuta av det jag ser på skärmen. Överlag känns det som en film som är bra på papperet men som inte var min kopp te. Danmark behöver verkligen Von Trier. En stark 2a.
DIProgan
2014-12-08
Tycker de kunde gjort mer med upplägget att tvinga folk se sanningen i vitögat och låta även mer perifera roller reagera men på det hela taget en riktigt bra film.
2014-11-07
En liten favorit! Med dogmafilmning och svart humor nystas en historia upp under en persons 60-årsfest. Skrattet fastnar i halsen. En film som träffar rätt i magen. Kan någon berätta för mig vad det är för något magiskt som danskarna har som gör att de lyckas producera sådana fantastiska filmer. Festen är i allra högsta grad en av dem. 4+
krumelurdjur
2014-11-07
Festen kan börja! Festlig rulle som bjuder på allt från festliga festligheter till skojiga skojigheter, håhå! Häng me' på sångpartaj med en massa danskt kaffedrickande. Helt klart en femma.