3.5

Femina ridens

En läkare kidnappar en kvinnlig journalist och utsätter henne för sadomasokistiska lekar i denna skruvade, psykedeliska euro-sexplotation-klassiker.

Originaltitel Femina ridens
Alternativ titel The Frightened Woman, The Laughing Woman
Regissör Piero Schivazappa
Manus Piero Schivazappa, Paolo Levi, Giuseppe Zaccariello
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Philippe Leroy, Dagmar Lassander, Lorenza Guerrieri, Varo Soleri, Maria Cumani Quasimodo, Mirella Pamphili
Filmnummer 32069

2017-12-10
Wow och nja på samma gång, men definitivt en överraskning. Tidens tand och den italienska produktionen både hjälper och stjälper. Jag skulle vilja se en uppfräschad re-make med högklassiga skådisar, men utan hollywoodifiering. En psykologiskt mycket intressant film som känns allt annat än förutsägbar eftersom det är svårt att veta vad som hos kvinnan är stockholmssyndrom och vad som är strategi, vilka av hennes känslor som är äkta och vilka om är "spelade". Ett plus för den otroligt coola interiören, ett stort minus för de sista tjugo minuterna där det mesta av stämningen går förlorad, trots att upplösningen är bra. (8+/15)
StarvingInsec
2011-10-16
Intressant psykedelisk sexploitation (med väldigt lite sex) om kvinnohat och dominans. Fullständigt fantastisk inredning och bra prestationer av båda huvudrollerna. Riktigt bra musik. Kunde dock varit snuskigare, man får inte en enda full frontal!
Vinicity
2009-11-30
Fantastiskt skum film. Jag gillade speciellt när de körde runt i vattnet med amfibiebilen och när de försökte lura dvärgen i slottet.