Fast and Furious 5

Sedan Brian och Mia Toretto fritog Dom från häktet har de korsat många gränser för att kunna undvika myndigheterna. I Rio de Janeiro har de slutligen hamnat i en återvändsgränd och måste göra en sista stöt för att kunna vinna sin frihet. Medan de samlar ihop sitt gäng av toppförare vet de fortfarande att det enda sättet för dem att verkligen slippa undan är att konfrontera den korrupte affärsman som vill se dem döda. Men han är inte ensam om att vilja få tag på dem. Den hårdkokte FBI-agenten Luke Hobbs missar aldrig ett mål. När han får i uppdrag att sätta stopp för Dom och Brian sätter han ihop en insatsstyrka av elitpoliser och går till frontalangrepp. Men under sin jakt över hela Brasilien inser Hobbs snart att det är omöjligt att skilja de onda från de goda. Nu måste han lita till sina instinkter för att fånga sitt byte, innan någon annan hinner ikapp dem.

Originaltitel Fast Five
Alternativ titel Fast & Furious 5 - Rio Heist
Regissör Justin Lin
Manus Chris Morgan
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Dwayne Johnson, Ludacris, Elsa Pataky, Matt Schulze, Sung Kang, Gal Gadot, Joaquim de Almeida, Michael Irby, Tego Calderon, Don Omar, Alimi Ballard, Jeirmarie Osorio, Luis Da Silva Jr, Geoff Meed

2015-01-09
En helt underbar och galet underhållande film. Man sparar verkligen inte på någonting och låter karaktärer jag tyckte om från de tidigare filmerna återvända. Hela filmen känns som en härlig present till alla oss som sett de tidigare filmerna i serien. Filmens sista scen gjorde att det gick en rysning längs hela min kroppen. Den scenen fick mig att längta något galet efter nästa film i serien. 5-
Raimo_1985
2014-10-30
Någonstans mellan tvåan och trean, detta är bästa Fast & The Furious jag sett, (har sett de i oordning och har sexan kvar för närvarande, dröjer väl med fler filmer då Paul Walker gick bort) och då är den ändå inte särskilt bra. Det är mindre blippblopp och dataporr, mindre bilporr (synd), men kvinnosynen har inte utvecklats till det bättre ett enda dugg (på det sättet är filmen rysligt omodern), skämten är inte särskilt roliga och hela konceptet känns så 1997 det bara kan bli. Intressant är att Vin Diesels rollfigur ser ut exakt som han alltid gjort med kläder från 1997. Det är också så overkligt det kan bli, i ändlösa actionsekvenser som påminner om tv-spel. Men det är ju någonting som drar mig till den här filmserien, varje gång. Chips för hjärnan? Godis för hjärnan? Hamburgare med pommes för hjärnan? Något sådant är det. Jag har gett en tvåa på varenda film. Godkänd underhållning för stunden men inget jag går runtoch tänker på.
raggardjavul
2014-09-05
Det börjar faktiskt bli tjatigt nu.
LTT86
2014-07-05
Okej, få se om jag har fattar det här rätt, Vin Diesels karaktär ville inte bli förälskat med Gal Gadots karaktär i den förra filmen, men i den här filmen så bli han gärna förälskat med en helt främmande kvinna, som är hans fiender? Och vad var poängen med att hon var med? Förutom att vara en kärlekspartner med Vins karaktär? Och är det bara jag som tycker att Paul Walkers karaktär bli mer och mer avskyvärt för varje film som går? (Jag bry mig inte om Paul Walker dog på en sorlig sätt, avskyr jag karaktärer så gör jag det) Och att det är samma sak som händer i Fast and Furious serie? Att ingenting nytt händer? Suck... Folk klaga på att Michael Bay gör samma sak i Transformers filmerna, men folk verka vara okej med att samma sak händer här!?? Jag måste säkert vara den enda i världen som avskyr Fast and Furious serie.
2014-07-02
Lite nytt blod i serien äntligen. Fräschare story och The Rock är ett välkommet tillskott, plus actionscenerna är intensivare och formar något annat än bara en massa bilar som kör. Dessutom är det ett kul trick att återsamla folk från föregångarna. Men trots allt detta blir det en etta på den här filmen också. Logiken rämnar utav bara helvete, det är så mycket som inte får något svar! Filmen är ju fullkomlig hjärndöd! Det slutgiltiga som gör att den inte klarar av att kamma hem ens en tvåa måste nog ändå vara kvinnosynen, som otroligt nog är värre än någonsin. Det borde fan vara förbjudet att göra såhär sexistiska filmer på 10-talet!
Larsson4
2014-04-12
Bästa filmen hittills i serien. Tyckte om konceptet att dom tog in folk från äldre filmer. Rolig, actionfylld och bra skådespeleri.
JackMicro
2013-12-08
Filmen är fylld med roligt absurda actionsekvenseringen och blir konstigt melodramisk då och då. Ingen av skådesp... kändisarna kan leverera en replik bra men den funkar som en popcornrulle.
Avatard
2013-11-24
Härligt att de samlade ihop människor de träffat från de tidigare filmerna till ett team!
Andreas_
2013-11-05
Som i stort sett alla FF filmer, så är det stänga av hjärnan och skippa logiken som gäller, och i denna så kanske det gäller mer än någonsin, men jag kan faktiskt köpa det när det gäller just FF serien, för det är välspelat och roligt, lite som att åka en välgjord bergochdalbana, och det är ju som lite av charmen när det gäller just FF filmerna. Justin Lin är dessutom en ruskigt skicklig actionregissör och det ska bli riktigt kul att se han jobba med någon annan action än just FF, för det kan som sagt bli legendariska actionfilmer med hans koreografi, den är fantastisk, för hur löjligt och overkligt det än är så är scenerna så fantastiskt välgjorda att man sitter som på nålar ändå. Skådisarna då? jo det är riktigt kul att se alla profiler samlade i samma rulle och alla är varma i kläderna i film 5 så det är välspelat, och extra kul med ett tillskott av The Rock som stenhård agent som ska jaga rätt på gänget. Även dom brasilianska miljöerna och staden Rio är underbart läckra och skurken spelad av Joaquim de Almeida ger lite mer tyngd än vanligt till filmen. Sammanfattningen blir att det är som sagt mycket "plot holes" och väldigt ologiska händelser i hela filmen, men tack vare Justin Lins stilsäkra regi så kan man ha överseende med detta. Betyget blir en medel 3:a för del 5 i FF serien.
HarryDunne
2013-08-22
Scenen när Tego Calderon och Don Omar sätter allt på svart och rött är legendarisk. Likaså kommer filmen vara om 15 år. MVH Harry