2.8

Farligt område

En pälsjägare hittar en man som gömmer sig i ett träsk. Mannen har rymt från fängelset efter att ha anklagats för mord och lever nu isolerad från omvärlden. Jägaren försöker, efter att ha lärt känna rymlingen, få denne rentvådd från mordanklagelsen utan att röja hans gömställe.

Originaltitel Swamp Water
Regissör Jean Renoir
Manus Dudley Nichols
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Walter Brennan, Walter Huston, Anne Baxter, Dana Andrews, Virginia Gilmore, John Carradine, Mary Howard, Eugene Pallette, Ward Bond, Guinn 'Big Boy' Williams, Russell Simpson, Joe Sawyer, Paul E Burns

Lillaprinsen
2015-02-03
Genomrenoiransk både till kropp och själ. Det är som sagt en fransmans dröm om Amerika.
oell
2013-03-27
En parisare i USA
labi
2012-04-20
Hade höga förväntningar på Swamp Water. Walter Huston, som var enastående i "Sierra Madres skatt", och Walter Brennan, lika enastående i "Rio Bravo", i SAMMA film. Av den eventuella kemin blir det dock intet - de båda waltrarna har bara en scen tillsammans och då talar de inte ens med varandra. Att Jean Renoir står för regin tillför heller inte denna ganska banala historia någon guldkant. Det är framförallt Brennans film, men det är ingenting som kommer sätta några bestående spår i mitt filmminne, Svag trea.
sirkurt
2011-07-03
Bättre än jag trodde, kanske inte något fantastiskt men välgjord och rätt bra historia. Lite torr men har kvaliteter ändå, svag 4:a.
goeran
2008-01-15
Renoirs första amerikanska film är väl helt okey; även om det finns en del att invända mot storyn. Stämingsfulla naturbilder och bra skådespelarinsatser av Walter Brennan och Dana Andrews. Dessutom är min favorit Eugene Pallette med i en mindre roll.
Labbas
2007-01-17
Amerikansk moralkaka. Gillar du Renoir kan du hoppa den här.
Unleashed747
2006-06-11
En bra historia gör att filmen skapar ett intresse som bibehålls filmen igenom. Man lär dessutom känna karaktärerna lite mer än i många andra filmer, vilket såklart är positivt. Brennan är utmärkt som Tom Keefer.