3.2

Farewell

Den franska säkerhetstjänsten varnar USA om en sovjetisk spionoperation mitt under kalla kriget. Detta sätter igång en serie av olyckliga händelser.

Originaltitel L'affaire Farewell
Regissör Christian Carion
Manus Christian Carion
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Willem Dafoe, Fred Ward, Emir Kusturica, Ingeborga Dapkunaite, Niels Arestrup, Alexandra Maria Lara, Guillaume Canet, Dina Korzun, Philippe Magnan, Aleksej Gorbunov, Diane Kruger

RustyFilm
2016-12-20
Århundradets viktigaste spionoperation står det på konvolutet.Å det måste man ju se. Kanske var det viktigt men väldigt tråkigt också. Inget att se om man är sugen på ett nervigt spionthriller drama.
Ola_Schubert
2015-04-25
Välgjord spionthriller som bygger på verkliga händelser. Liksom filmen "Jack Strong" så ger den kunskaper om vad som egentligen hände bakom kulisserna. I denna film så sker det hela i ännu större skala och jag förstår nu varför Reagan kunde få ett sådan övertag emot Sovjetunionen, då ryssarna inte längre kunde genomskåda USA:s bluff med SDI. I båda filmerna handlade det om moraliskt högstående ryssar som spionerade åt väst. Sådana här filmer pekar dessutom framåt. Hur mycket ryssarna, idag, lägger ned på teknologisk spionage kan man bara spekulera om, men det rör sig säkert om enorma summor. En svag fyra åt "Farewell".
bonhawk
2015-02-03
En film som lyfte sig mot slutet. Långsam, men välgjord.
Gigi1943
2013-08-05
Fy så tråkig! Snabbspolade mot slutet!
MrsRatched
2013-06-30
Stark 3:à. Spännande men lite för pratig. Stort plus att ryssar pratar ryska, fransmän franska, amerikaner engelska osv.
henrikj
2012-09-23
Tyvärr lite för oengagerande. Svag trea.
Raimo_1985
2012-09-13
Spännande och gripande spionthriller! Jag satt framåtlutad många gånger under filmens gång. Dessutom är rolltolkningen av Reagan riktigt bra gjord.

2012-06-26
Hade hoppats på en bättre och mer spännande film. Istället en ganska segdragen och oengagerande inledning. Men filmen växer en aning mot slutet. 4 av 10.
need_sleep
2011-10-09
"Baserad på verkliga händelser" sägs det, men det blir ingen bra film av den. Seg, pratig och inget driv vi handling eller berättelse. Den får ett snällt betyg, en tvåa
petson81
2011-07-28
Hade kunnat varit så mycket bättre, trög tråkig och intesägande istället