3.4

Fantomen på Stora operan

Count de Chagnie har just upptäckt Christines sångtalang på en marknad och skickat henne till sin vän Carriere, direktören för den stora operan i Paris. När Christine anländer har Carriere dock precis blivit avskedad. Hans arrogante efterträdare vägrar låta en kvinna av låg börd sjunga på hans opera men anställer Christine som påklädare för hans fru, Carlotta, som får platsen som första solist. Han kämpar också mot fantomen som bor i katakomberna under operan och som beviljades privilegier av Carriere. Fantomen kan dock försvara sig själv och hjälper samtidigt Christine med hennes karriär.

Originaltitel The Phantom of the Opera
Regissör Tony Richardson
Manus Arthur L Kopit
Genre Drama, Romantik, Thriller, Musikal, Mysterium, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Charles Dance, Teri Polo, Burt Lancaster, Jean-Pierre Cassel, Jean Rougerie, Ian Richardson, Andréa Ferréol, Adam Storke, Marie-Thérèse Orain

spielmitmir
2015-05-02
Har sett den så många gånger att jag tappat räkningen. Har varit fascinerad av legenden om fantomen på operan sen jag var barn och har kastat mig över alla filmatiseringar. Den här är utan tvekan bäst och Charles Dance är helt fantastisk! Alla skådisar gör i själva verket en grym insats, kostymerna och fotot är underbara liksom musiken. Hade det funnits en sexa så hade den fått det!
Gna
2008-07-30
Den är bäst, även utan Charles Dance... Vilket gör den till min nummer Ett! Så ärlig och smärtsam...
crap&gold
2008-01-28
filmen går att köpa på discshop. se. import. endast med engelskt tal
NikolaiGrinko
2007-04-02
Charles Dance är grym. Nästan lika bra som i Alien3.
Elinnee
2006-04-12
Då film i likhet med musik sägs gå genom ens hjärta, måste jag ge den en 5:a. Näsdukar rekomenderas.
Bellan
2006-02-21
Jätte bra. Rätt känsla
_AngelOfMusic
2005-11-07
Mara Jade: Våga inte klaga på Gerard Butler i min närhet. Han är perfekt som Fantomen och sjunger dessutom med en känsla som alla andra Fantomar (xP) har saknat.
Anaythea
2005-07-26
Haha, oj, jag recenserade fel film ^_^
Anaythea
2005-07-25
Jag hade förväntat mig mer av denna klassiska musikal. Onekligen hade jag säkert uppskattat den mer ifall jag tyckt om opera, vilket jag inte gör, men sångerna var inte så värst bra egentligen (förutom titelmotivet då). Budskapet höjer denna film till en 3:a, då det faktiskt blir lite spännande i slutet, men annars är den ganska tråkig.
blinka
2005-07-11