2.8

Fången på Karlstens fästning

Professor Plussman har en ny uppfinning med explosiv sprängkraft som den utländske äventyraren de Faber vill lägga vantarna på.

Originaltitel Fången på Karlstens fästning
Regissör Georg af Klercker
Manus Willy Grebst, Georg af Klercker
Genre Äventyr, Drama, Stumfilm, 10-tal
Skådespelare Maja Cassel, Nils Olaf Chrisander, Manne Göthson, Arvid Hammarlund

Sznax
2013-02-06
Manuset är verkligen inte det bästa och filmens logik vid många tillfällen är helt fruktansvärd. Det balanseras dock upp av oerhört vackert foto och en fantastisk närhet till miljöerna och naturen. Betyg 5.2
Jorgandr
2013-02-05
För att vara så pass tidig är den en pärla i all sin enkelthet. Manuset är i simplaste laget, men den rafflande, och på samma tid nästan rörande, jakten är ju en rktig rolig filmupplevelse. Och kul att tjejen får vara handlingskraftig och långtifrån ett våp.
KimEkberg
2013-02-05
Riktigt sopigt manus, men det känns fräscht på något vis. Det är så banalt att det nästan känns komplext. Väldigt fint och gediget foto dessutom.
Lillaprinsen
2013-02-05
Glöder väl knappast av regigenialitet men själva fästningen som miljö och användningen av denna är ändå en enorm tillgång. Påminde lite om Det hemlighetsfulla X.
thefox
2009-12-27
Får väl ses som en av Klerckers mer lyckade filmer, men fortfarande lååångt ifrån Stillers och Sjöströms klass. Man ska dock inte dömma Klercker för hårt, han slutade trots allt innan stumfilmseran på allvar började leverera riktigt bra och än idag hållbara grejer