3.5

Fången på Alcatraz

En livstidsdömd mördare utnyttjar sin isolering på Alcatraz till att bli expert på fåglar. Bygger på en sann historia.

Originaltitel Birdman of Alcatraz
Regissör John Frankenheimer
Manus Thomas E Gaddis, Guy Trosper
Genre Drama, Biografi, 60-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Karl Malden, Thelma Ritter, Neville Brand, Betty Field, Telly Savalas, Edmond O'Brien, Hugh Marlowe, Whit Bissell

hsimpson
2021-03-30
En av de bästa fängelsefilmer jag sett. Och ja, Lancaster är fantastisk. Stark fyra.
Bomkia
2016-07-26
Lancaster är fantastisk. 4a.
Fläskkäft
2013-05-23
Fängelsen brukar skildras som hårda och skoningslösa men här tillåts stora friheter och slapphänthet från vakter och det sägs fy fy om någon gör fel. Lancaster och Malden gör ett bra jobb och kul att se Savalas med hår. Aningen lång och väldigt seg i vissa partier. Filmen verkar vilja avdramatisera det faktum att Stroud är dömd för 2 mord och geni eller ej, jag har svårt att känna sympati för mannen.
Semiramis
2012-08-18
Fin, men alldeles för lång!
gurra-91
2010-09-14
Lite dumt att den heter fången på alcatraz eftersom av dem 2½ timme långa filmen var bara sista halvtimmen om hans tid på alcatraz. Bortsett från det var jag otroligt nöjd. Fantastisk film det här var.
foppa99
2010-06-08
inte det bästa, men bland det mest "fängslande" jag sett: satt som klistrad o filmen kändes som ca 33 min lång. Lancaster e KUNG.
MiniMe
2010-02-22
mycket bra, mycket fin.
AjaxWarrior
2009-12-29
Mycket vacker historia, utan att göra en gråtfärdig.
jimmyringo
2009-12-01
John Frankenheimer gjorde många minnesvärda filmer - T.ex "Hjärntvättad", "Grand Prix", Sju dagar i maj", "French Connection II" och så denna mycket sevärda film, som beskriver en mycket fascinerande människa, som trots sina begränsade rörelsefrihet och möjligheter, uträttade storartade vetenskapliga prestationer. Burt Lancaster är helt lysande och de utdragna scenerna plus det stämningsfulla s/v fotot passar filmens dova atmosfär som hand i handsken. Stark fyra i betyg!
bubblo
2009-11-02
Rörande och fascinerande, byggd på verkligheten. Huruvida personporträttet stämmer helt överens med verklighetens Robert Stroud eller ej spelar ingen större roll för mig. 54 år satt Stroud i fängelse, ända till sin död. Tanken svindlar!