Fåfäng var min dröm

År 1844 blir den unge Miranda Wells inbjuden av sin släkting Nicholas Van Ryn, att bo i hans hus som sällskap åt sin dotter. Efter ankomsten märker Miranda att allt inte står rätt till med familjen. Föräldrarna verkar knappt känna sin egen dotter. Och tjänstefolket berättar om förbannelser och spöken. Och vad har Nicholas egentligen för sig uppe i sitt rum?

Originaltitel Dragonwyck
Regissör Joseph L Mankiewicz
Manus Joseph L Mankiewicz, Anya Seton
Genre 40-tal, Drama, Thriller, Mysterium, Romantik
Skådespelare Gene Tierney, Walter Huston, Vincent Price, Glenn Langan, Anne Revere, Spring Byington, Connie Marshall, Harry Morgan, Jessica Tandy

2017-09-10
Jag gillar det tetrialiska överspelet men det blir lite för världsligt och utdraget och stämningen som byggs upp väl inledningsvis tas inte riktigt tillvara på. Bra ändå, en trea, men inte så stark som det verkade att det var på väg att bli.

2011-12-04
Överspel och fjanteri, nej fy bubblan.
Mikka
2011-09-09
Gränsar mellan en trea och en fyra. Snyggt filmad med bra skådespelare och scener. Hade storyn varit mer originell och mindre förutsägbar hade filmen varit riktigt bra.
Jake2
2006-11-21
Joseph L Mankiewicz debut film som regissör. En föregångare till Vincent Prices Edgar Allan Poe filmer. Underhållande och snyggt fotograferad gotisk skräckmelodram. Gene Tierney är som vanligt mycket vacker även i denna.