2.7

Experimenter

År 1961 utformar den berömda socialpsykologen Stanley Milgram ett experiment som handlar om hur människor under order kan ge andra oskyldiga människor dödliga elchocker om de vet att de själva inte bär ansvaret.

Originaltitel Experimenter
Regissör Michael Almereyda
Manus Michael Almereyda
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Peter Sarsgaard, Winona Ryder, Edoardo Ballerini, Jim Gaffigan, Anthony Edwards, John Palladino, Ned Eisenberg, Lori Singer, Taryn Manning, Anton Yelchin, John Leguizamo, Kellan Lutz, Dennis Haysbert, Emily Tremaine, Donnie Keshawarz, Michael Siberry

fridenpaden
2018-11-17
Intressant ämne men kanske inte lika intressant film.
StureStenhög
2017-12-19
Sådant här är alltid väldigt intressant och jag gillar verkligen att det är de socialpsykologiska experimenten som får stå i centrum snarare än mannen bakom dem. Man tycks också ha insett att det man berättar inte direkt lämpar sig för traditionell biopic-struktur, och istället för att skapa dramaturgi där det inte finns någon, så gör man en lite annorlunda framställning av det hela. Strukturellt påminner det nästan mer om en dokumentär, och det fungerar på det stora hela. En del berättargrepp hade jag nog kunnat irritera mig på i en annan kontext, men när innehållet är så här intressant, så kan jag acceptera det mesta. Kanske kan man hävda att det hade blivit bättre om man faktiskt hade gjort en dokumentär istället, men det gör egentligen inte den här filmen sämre
Christofer
2016-08-14
Otroligt fascinerande! Socialpsykologi är alltid intressant och det här var inget undantag. Dessutom gillar jag skarpt hur det presenterades.
luddehall
2016-01-11
toppen! spännande scenografi och inte måla på näsan dramabudskap. smart film som inte försöker för mycket. välkommen tillbaka Winona! och hipsterism har funnits i alla tider. jag tror på framställningen. det är ju för 17 Harvard och det är den avantgardistiska intelligentian.
Zebulonm
2016-01-10
otroligt boooring.
DIProgan
2016-01-07
Synnerligen trist version av ett intressant ämne. Hipster och obehaglig på en gång utan att vinna poänger på det.
eraserheead
2015-12-27
Det hade ju kunnat bli så bra men så blev det så förvånansvärt ointressant istället.
CaptainAwesome
2015-12-19
Milgrams experiment var väldigt intressanta, det är mer än vad man kan säga om denna filmatisering. Den är för lång för sitt eget bästa och berättarknepet med korridorspromenaderna med en elefant(?) i bakgrunden är idiotiska. Ska vi prata om elefanten i rummet så var filmen pretentiös.
mylar
2015-12-08
Tämligen tråkig historia, men jag gillar stilen med kombinerad huvudroll och berättarroll – i bild.
Pyong
2015-11-27
Intressant som tusan, med små bonusar till och från under filmens gång och skådespelarna gör ett bra jobb ifrån sig. Dock har filmen sina stunder av förvirrande moment som egentligen inte förklaras och jag ifrågasätter vissa val av filmskaparna. Den är som sagt intressant och man lär sig mycket, men den hade passat bättre som en dokumentär snarare än en film och upplägget gör att det känns som att 2/3 av filmen bara finns till för att ha tillräckligt lång filmtid. Synd, jag hade höga förväntningar på den tack vare The Stanford Prison Experiment, men den mötte dem inte, oavsett hur intressant den än må ha varit.