Exodus

Drama baserat på en bok av Leon Uris. Filmen handlar om staten Israels grundande. Vi följer först en grupp judiska flyktingar på väg till Israel och sedan Israels kamp då de flesta grannländer raskt förklarar dem krig.

Originaltitel Exodus
Regissör Otto Preminger
Manus Dalton Trumbo, Leon Uris
Genre 60-tal, Drama, Krig, Action
Skådespelare Eva Marie Saint, Paul Newman, Hugh Griffith, Peter Lawford, David Opatoshu, Alexandra Stewart, Peter Madden, Jill Haworth, Ralph Richardson, Felix Aylmer, Lee J Cobb, Sal Mineo, John Derek, Gregory Ratoff, Marius Goring, Michael Wager, Martin Benson

2021-02-08
En del intressanta perspektiv här även om det är minst sagt problematiskt hur verkligheten ser ut. Filmen tappar dock mycket på att vara jävligt lång och platta karaktärer.
sven_usling
2016-09-08
Vissa enstaka scener, de flesta med Sal Mineo och bra skådespeleri överlag, men som oinsatt i ämnet så ifrågasätter man ju sanningshalten och att den är lite väl pro Israel. Intressant men inte särskilt bra.
XJR
2014-01-14
Var nära att missa denna film, fick nos på den via den vackra titelmelodin, som Edith Piaf gör en otrolig tolkning av. Jag tycker filmen bra! Newman är oväntat bra i rollen, jag var orolig att han inte skulle funka. Saint är söt och fin, men ... inte gör hon någon vidare rolltolkning. Man kan alltid ha åsikter om hur nära sanningen filmen ligger, men så är det ju alltid. Stark 4:a!
Natosh
2014-01-14
Det kanske är för att bildandet av staten Israel fortfarande är en het potatis som ännu i praktiken orsakar konflikt och lidanden som så få filmer gjorts i ämnet. För det finns bevisligen många varför och hur och psykologiska och politiska bottnar att skapa spännande fiktion av. Oförtjänt bortglömd film. Mitt största minus är att det inte finns någon som helst kemi mellan Newman och Saint i den fattigt uppbyggda kärlekshistorien. Saint är blek över lag emedan Mineo som arg lägerskadad ung man får plus i kanten.
ClintanTheKing
2013-10-05
Ganska spännande och underhållande vissa stunder faktiskt. Men det var verkligen inte nödvändigt med den speltiden. Kändes som man hade fått ut minst lika mycket om den varit en timme kortare. Hursomhelst är det inte så mycket action om man nu hoppas på det. Istället mycket dialoger. Newman och Marie-Saint tar denna till godkänt med stabila insatser.
johnaleks
2012-09-23
stort sentimentalt epos som väl inte åldrats särskilt väl, tycker jag
Jonas77
2012-03-23
Jag tycker denna är hur bra som helst, förstår inte alls alla andras betyg. Riktig gammal storfilm, verklighetsbaserad och bra skådisar. Jag får väl vara kärringen mot strömmen här då.
Mikka
2011-12-08
Intressant ämne med dåligt manus. Den här skildringen skiljer sig från sanningen mycket mer än jag hade önskat, och moralen är ytterst tveksam. Det är väldigt mycket Hollywood över den, och jag gillar inte riktigt Eva Marie Saint i huvudrollen. Inte bra som film, och inte bra som skildring av händelseförloppet.

2011-07-18
Bara 48 betyg?? Den här rullen verkar många ha missat. Seg emellanåt, men har en handfull spännande scener som både imponerar och håller uppe ett bra tempo. Musiken är mycket vacker dessutom.
Turelinern2
2010-06-07