Everybody Wants Some

Texas, baseball och college ? Jakes förväntningar är höga när han anländer till huset där hans klass och baseballag ska bo under de kommande åren. Reglerna i huset är enkla förklarar coachen ? inga tjejer på övervåningen och ingen alkohol någonstans i huset. Men det är en evighet kvar innan allvaret börjar och det gäller att festa loss så mycket man bara orkar. Regler är till för att brytas. Målet är att supa, ragga och röka på så mycket man hinner innan lovet är slut. Tonen är rå och tempot är högt. Men mitt i detta kaos av pingpongmatcher, baseballträning, sylvassa förolämpningar som haglar i luften, raggning och gyttjebrottning svetsas gänget samman för att stå enade inför framtidens utmaningar.

Originaltitel Everybody Wants Some!!
Alternativ titel Dazed and Confused 2
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Blake Jenner, Glen Powell, Tyler Hoechlin, Ryan Guzman, Wyatt Russell, Temple Baker, J Quinton Johnson, Will Brittain, Juston Street, Forrest Vickery, Tanner Kalina, Austin Amelio, Zoey Deutch, Sophia Ali, Dora Madison, Jonathan Breck, Michael Monsour

karlmats
2023-07-21
Jag tror att Richard Linklater är den enda regissören som har träffat alla betyg på skalan vilket gör att det alltid är lite spännande att se vilken version av honom som tittar fram. Då detta skulle vara en sprituell uppföljare till Dazed and Confused som jag inte alls gillade när jag såg för 11 år sen så hade jag väl inte så höga förväntningar på det här. Jag brukar heller inte gilla filmer utan traditionell handling och douchiga college kids är jag också lite allergisk mot. Men det här är något mer än vad det ser ut att vara till ytan. Som av en slump såg jag en Monet-utställning igår och den påminde mig om den här filmen och kanske Linklaters filmskapande i allmänhet. Han vill fånga en känsla, det där som rör sig mellan människor och platser. Här får vi en film som utspelar sig under tre dagar på gränsen mellan 70-talet och 80-talet. En tid i livet som ska komma att definiera ungdomarna som skildras i filmen. Ungdomar som har baseball och tävlingsinstinkten gemensamt och som ska hitta sin plats i en ny tillvaro de ska spendera några år tillsammans i. Det blir ett jävla positionerande där agnarna ska sållas från vetet redan innan första bollen är kastad. Det tar bra lång tid innan vi ens får se någon baseball men det är så pass underhållande att se de här killarna interagera med varandra att jag inte ens tänker på att det skulle vara en baseball-film. Linklaters manus hjälper mycket, det händer saker hela tiden och de flesta av de här killarna är mindre tvådimensionellt douchebagiga än vad jag hade trott. Glen Powell och Tyler Hoechlin sticker ut men det är en ensemble som levererar tillsammans, precis som de säkerligen kommer att göra på planen i framtiden. Jag överraskar mig själv och smäller dit en 4a, det här känns som en lite bortglömd film i Linklaters repertoar.
henrikj
2022-01-24
Vid en jämförelse med Dazed and Confused är det ju en besvikelse. Svag trea.
2019-06-17
Underbart med en uppföljare till fantastiska Dazed and Confused. Härlig 70-/80-talskänsla.
2017-10-07
Dazed and Confused var inte mer än "bra" tack vare ikoniska små detaljer, den här filmen saknar det. Det är bara astråkiga snubbar som är snubbiga och trista. Orkar inte. Välgjord och massa bra musik räcker inte långt.
DIProgan
2017-08-05
Dazed and confused var definitivt bättre. Den här känns onödigt lång och stundvis rent seg. Brokig skara karaktärer som mestadels inte tilltalar. Bättre kan du Linklater.
fabbe86
2017-07-03
Nej du Linklater, du må vara en stor personlig favvo men detta kändes som ett hafsverk du knåpat ihop i förbifarten i väntan på nästa "riktiga" projekt.
BarryHero
2017-06-26
Har inte lika minnesvarda karaktarer som Dazed and Confused men ar likval en valgjord film. Manga roliga citat och hog igenkanningsfaktor.
myslas
2017-06-04
Linklater + baseball, det är ju som gjort för mig. Som vanligt när det gäller Linklater så är det dialogen som verkligen står ut. Riktigt underhållande film.
ancientlove
2017-05-14
Rätt underhållande film men slutet förstör allt då den lämnar allt öppet och inga avslut på någonting. Trodde vi skulle få se lite av hur det går under året, inte bara de först 2-3 dagarna innan skolan börjar
asasae
2017-02-03
Filmen kanske är rolig, men kändes för tramsig och känns inte som min melodi just ikväll. Såg inte klart.