3.4

Till och med regnet

Filmskaparen Sebastian kommer till Bolivia för att göra en film om en av världens största ikoner; Christopher Columbus. Sebastian har ambitionen att slå hål på myten om att Columbus bidrag till att civilisera Amerika skulle ha varit en god gärning. Men istället nu 500 år efter Columbus dras han in i ett politiskt maktspel, där den välutrustade armen blir som David mot Goliat för den fattiga befolkningen. Och den här gången handlar inte striden om guld, utan om den enklaste av våra livsresurser ? vatten.

Originaltitel También la lluvia
Alternativ titel Even the Rain
Regissör Icíar Bollaín
Manus Paul Laverty
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Gael García Bernal, Karra Elejalde, Luis Tosar, Vicente Romero, Raúl Arévalo, Carlos Santos, Cassandra Ciangherotti, Juan Carlos Aduviri

amam
2020-07-14
Ganska straight forward men väldigt långsam. Kan inte påstå att någon scen kom oväntat men det är en viktig verklighetsbaserad historia. Scenen där skådisarna övar repliker i den halvbyggda kyrkan är lätt den mest minnesvärda.
2018-08-08
Starkt och viktigt, men onödigt långsamt. (7/15)
saggesaliv
2014-04-24
Mycket stark film som tilltalade mig något enormt. Det är alltid svårt att göra en film om att göra en film, i Even the Rain har man slängt in en viktig politisk aspekt så som fritt vatten till alla, vilket gör att den balanseras upp otroligt bra. Gael García Bernal är förmofligen min spanska nu levande favoritskådespelare, han briljerade mig i bland annat No och Älskade hundar, i Even the Rain gör han en av den starkaste prestationer jag sett honom i och jag skulle nog säga att han endast var bättre i Älskade hundar. Detta är en lysande film och jag blev otroligt rörd utav den, skådespelet är starkt, även foto är helt fantastiskt. Den blir aldrig så politisk klyschig som en film av denna kaliber lätt skulle kunna bli. Allt som allt, en stark 7/10, även om det smärtar lite att inte kunna ge den åttan.
yrkeschaufföre
2013-12-03
Jag tyckte att det var en väldigt otrolig historia de hade kokat ihop, bara för att upptäcka att det var verklighetsbaserat. Den var lite rörig men tänkvärd och intressant så jag ger ett högt betyg.
Gigi1943
2013-02-24
Såg den enbart för Gael Garcias skull (min nya favorit efter Dagbok från motorcykel) och i början var det segt, var dock tillräckligt nyfiken - gillar när det handlar om filminspelningar - men filmen växte oerhört, blir en stark trea, mycket stark.
JimCarrey
2013-01-29
Ett problem med den nu gamla trenden med filmer om folk som gör en film är att man som åskådare börjar störa sig på hur outlandish filmen som spelas in alltid verkar. VARFÖR är det alltid ett charlton heston epos från 1959 som håller på att produceras!? Bra skådespeleri och underhållande. Håller med Herr Fågelsaft om att scenen mellan crewet och politikerna var den bästa. Bitvis snyftig och förutsägbar, 3-
Myllo
2012-12-04
Stark film som visar på sambandet mellan hur ursprungsfolken i Amerika behandlades för 500 år sedan och hur de behandlas nu. Kampen om vattnet i Bolivia 2000 är ju en av väldigt få berättelser som kan visa en framgång för ett enat folk som vinner över maktens arrogans. Att bara komma på idén att privatisera ett lands vatten, inkl regnvattnet, visar på den råa storfinansens människofientlighet. Som Daniel säger i filmen: "Blir nästa steg att privatisera luften vi andas"? Och Herr Fågelsaft, alla tänkande människor har rätt och skyldighet att uttala sitt moraliska fördömande över dessa girigbukar och deras lakejer, typ borgmästaren i Cochabamba.
tompe
2012-04-07
Jättefin. Och snygg.
WinDrop
2012-03-18
Ja aaa, fungerar helt okej som tidsfördriv. Bra känsla filmen igenom.
precineadd
2012-03-18
intelligent film; kanske höjer till en fyra, känns som en som växer på en