2.6

Eureka

Gene Hackman spelar guldsökaren Jack McCann, som efter femton ensamma år letat guld hittar ett helt berg av guld. Tjugo år senare lever han i lyx i Karibien. Men med en uttråkad och alkoholiserad hustru, en dotter som gift sig med en extrem karriärist, och Miami-gangsters som vill ha hans ö, får han inte mycket ro att njuta av sina framgångar.

Originaltitel Eureka
Regissör Nicolas Roeg
Manus Paul Mayersberg
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Ed Lauter, Gene Hackman, Rutger Hauer, Joe Pesci, Mickey Rourke, Theresa Russell, Corin Redgrave, Jane Lapotaire, Helena Kallianiotes, Timothy Scott

Rune2000
2010-05-29
Knappast en katastrof som det rekommenderade betyget fick mig att tro. Personligen har jag aldrig förstått mig på Nicolas Roeg's vision men i denna film finns det gott om fina rollprestationer från Gene Hackman, Rutger Hauer och framförallt den unga Mickey Rourke för att hålla intresset uppe för mig.
dudson
2010-03-25
Mycket skum film!! Filmen stretar åt olika håll konstant...Svårt sätta filmen i ett speciellt fack...den lixom är sin egen och inge fel med det...
DonActive
2010-01-24
En märklig historia detta. Den första halvtimmen är så dålig att det tog mig ca 3 månader att fortsätta se klart på filmen. Blir bitvis bättre och bättre för att sedan bli helt värdelös igen med någon slags voodoo-swinger's klubb scen som grädden på moset.... Turligt nog finns Rutger Hauer med i rollistan och med sina klar blåa ögon lyser han verkilgen upp nästan varenda scen som han medverkar i. Rättegången griper återigen tag i tittaren och slutet är bra. Men det bli ändå bara en svag tvåa för denna ytterst märkliga film som nog hade störra ambitioner än slutresultatet levererar.
Bozze80
2010-01-06
Några fina skådisar, framförallt den personliga favoriten Rutger Hauer (enda anledningen till att jag såg den här), lyckas inte bära upp den här tråkiga och märkliga historien, Hackman spelar dessutom över i de flesta scenerna vilket gör att man inte fattar någon form av intresse för honom, vilket blir lite jobbigt då han är med i de flesta scenerna....
DanielMott
2009-04-25
Den egensinniga Nicolas Roeg, en av mina favoriter, regisserade 1983 den här historian från en roman. Rollistan imponerar med Gene Hackman i spetsen som Jack McCann, en arktisk utforskare som bokstavligt talat hittar ett berg av guld efter många års ensamt letande. Flera år senare lever han i lyx på en karibisk ö som han äger. Hans rikedomar her honom ingen ro och han måste hantera Helen, hans uttråkade och alkoholiserade fru, och sin dotter Tracy som har gift sig med en karriärist (Rutger Hauer) som på många sätt liknar honom. Samtidigt vill maffian åt hans ö för att bygga ett kasino och han dras djupare in i olika konflikter. Eureka är en labyrintisk och lång film som skiftar mellan genialitet och knepighet trots att skådespelarna gör så gott de kan. Roegs bildkompositioner är som alltid sevärda, men ockultisminslaget fungerar inte riktigt. Efter två timmars bitvis effektsökande film med doft av dyr såpopera ropar jag knappast "Eureka" - detta är på många sätt ett "flawed masterpiece" i klass med Quintet av Robert Altman. (Man kan för övrigt spekulera i om Paul Thomas Anderson hämtat lite inspiration till There Will Be Blood här.) Betyg: 3-
nilsg
2008-04-20
mycket märklig, har intressanta karaktärer i filmen. handlingen förstog jag mig inte på alls på. postivt inte förutsägbar och avslöjar inte för mycket. negativt långa tråkiga perioder.
rimfaxe67
2007-04-18
Trea p.g.a. Rutger Hauer
jonbo
2007-02-07
Konstig rulle med mer kvalitativa ansatser än resultat. Mordet är lite småtrevligt.
2003-02-14
Hopplöst svår att betygsätta. Väldigt annorlunda film som emellanåt är fruktansvärt tråkig. Men lägre än tre kan jag inte gå (även om trean är mycket svag).