2.6

Ethan Frome

Om en bonde och hans dominanta hustru som bor på landsbygden i New England. De behöver extra hjälp pga av hustruns ständiga sjukdomar och funktionshinder. Den unga kvinnan som får anställning är vacker och livfull. Hon och Ethan blir förälskade till hustruns förfäran.

Originaltitel Ethan Frome
Regissör John Madden
Manus Richard Nelson
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Liam Neeson, Gil Rood, Joan Allen, Tate Donovan, Patricia Arquette, Stephen Mendillo, Phil Garran, Virginia Smith, Annie Nessen, Katharine Houghton, George Woodard, Debbon Ayer, Rob Campbell

2014-04-17
Jag läste novellen för några år sedan och slogs av hur filmiskt tacksam den kändes, jag tänkte t.o.m. att den borde passa bättre som film än som novell, förvånande då att det här är den enda filmatisering som har gjorts. Här har man iaf lyckats ganska bra med att ta tillvara på den potential som finns, och historien berättas på ett bra sätt överlag. Filmens främsta styrka ligger dock i det visuella, tidsperioden är väl återgiven och snyggt filmad. Det kändes verkligen som att man togs med till en annan tid och en annan plats, och det är alltid en fröjd. Bra skådespelarinsatser annars av Joan Allen och Patricia Arquette, jag är mer tveksam till Liam Neeson, men han funkade iaf. Slutet är väldigt bra också. Men jag känner ändå lite att en ännu bättre film går att göras på det här
MsA
2005-09-29
Intressant men lite svag. Mycket vackert foto.