Det var en gång i Tyskland...

Frankfurt, 1946. David Bermann och hans judiska vänner har lyckats fly nazisterna och drömmer om att resa till Amerika. Men hur ska de lyckas få råd till resan i dessa hårda efterkrigstider? Den smarta affärsmannen kommer på en idé: fina sängkläder perfekt paketerade med en underhållande historia. Han och hans talangfulla vänner går nu från hus till hus och uppvaktar hemmafruar med vackra ord tills de rodnande damerna inte kan stå emot de eftertraktade varorna. Affärerna blomstrar och en ny ljus framtid skådar i horisonten. Men så dyker frågor om Bermanns förflutna upp till ytan. Varför har han två pass? Varför har han vistats vid Hitlers lilla semesterstuga i bergen. Kan han ha samarbetat med nazisterna?

Originaltitel Es war einmal in Deutschland...
Alternativ titel Bye Bye Germany
Regissör Sam Garbarski
Manus Sam Garbarski, Michel Bergmann
Genre Drama, Komedi, Krig, 2010-tal
Skådespelare Moritz Bleibtreu, Antje Traue, Tim Seyfi, Mark Ivanir, Anatole Taubman, Hans Löw, Pál Mácsai, Václav Jakoubek, Jeanne Werner, Joel Basman, Heike Hanold-Lynch, Tania Garbarski, Harvey Friedman, Joachim Paul Assböck, Anna König

Albion
2021-10-31
En intressant skildring rent tidsmässigt och fokus på judarna som blev kvar i Tyskland efter kriget. Gjord med ett glimten-i-ögat-anslag och jag vet egentligen inte om det skapar ett visst avstånd till återspeglingens perspektiv på det sociala planet eller inte. Det är väl ingen film man grips av alls egentligen men det puttrar på lite trivsamt. Betyget blir en svag 3;a, 3-
KyLLo
2021-10-29
Snygg, välspelad, intressanta miljöer och en fängslande historia. Trean är stark.
Rele
2021-10-01
En film som handlar efterkrigs tid i en ockuperad Tyskland. Huvudrolls innehavare gör en duktig insats i den här halvbra storyn. Jag ger en trea i alla fall.
Spidde
2019-01-06
Helt OK film som känns allmänt välgjord, dock ganska ojämn med en andra halva som är mycket bättre än den första. Moritz Bleibtreu som ofta är med i tyska filmer är bra i huvudrollen.