2.2

Eragon

En dag hittar den fattige bondpojken Eragon en vacker blå sten i skogen. Men han upptäcker snart att den vackra stenen i själva verket är ett drakägg. När den gnistrande blå draken Saphira kläcks ur ägget förstår Eragon att de två nu för evigt delar varandras öde och att han har blivit en Drakryttare - en sorts krigare som Eragon tidigare bara har hört talas om i sagorna. Han sveps in i en värld av magi och upptäcker snart att han har makten att rädda - eller förstöra - ett helt rike.

Originaltitel Eragon
Regissör Stefen Fangmeier
Manus Peter Buchman
Genre Familjefilm, Action, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Ed Speleers, Jeremy Irons, Sienna Guillory, Garrett Hedlund, Djimon Hounsou, John Malkovich, Robert Carlyle, Gary Lewis, Alun Armstrong, Christopher Egan, Joss Stone, Steve Speirs, Richard Rifkin, Caroline Chikezie, Máté Haumann, Rachel Weisz (röst)

Skapad 2019-12-22 av Dåliga_filmer
Vad händer om man tar en bok som är skit och gör det till en film? Läs och ni får svaret. En dag hittar den fattige bondpojken Eragon en vacker blå sten i skogen. Men han upptäcker snart att d...   Läs mer »

Pussjossan
2013-06-16
Jag är förälskad i hela bokserien, har läst den massor av gånger. Men den här filmen var en stor besvikelse enligt mig.
_sunshine
2013-03-01
Vilken underbar drake - älskar karaktären! En riktig skönhet dessutom! En riktigt bra film!
Elizadushkufan
2012-12-22
Mycket välgjord tycker jag! Sedan älskar jag äventyrsfilmer med drakar lite extra mycket :) Mycket spännande handling och skådespeleriet är riktigt bra. Kan inte förstå att den fått relativt låga betyg här inne, för mig är den helt klart en 5:a!
jonbo
2012-11-23
Påkostad kopia av allt som redan gjorts. En stunds underhållning med fadd eftersmak och alldeles för lite Malkovich-krydda.
yourfuneral
2012-11-01
jag älskar hela den bokserien, men filmen är en sån besvikelse, enda bra med den är att man titta på garrett hedlund
CaLuhA
2012-08-19
Det är inte många bitar i manuset som efterliknar det Paolini skrev i böckerna. Jag tycker synd om pojken. Han måste gråtit blod efter att han sett rättigheterna försvinna iväg till en producent som gick och satte sig på muggen för att sedan använda 150 sidor av boken som dasspapper. Någon borde hamna bakom lås och bom för grov våldtäkt av story.
Xenox
2012-07-28
Jag har inte läst boken, men det känns som att det saknas en del. Filmen var dock underhållande.
2012-06-12
Nja, drakbebisen är jättesöt men sen går det utför.... bäst är Rachel Weisz sexiga röst!
Mysharry
2012-06-11
Det här var väl inte bra någonstans. Något bättre än Sveriges match mot Ukraina, dock...
dahlle
2012-06-11