3.3

Entr'acte – de kloka galningarna

Dadaistisk experimentfilm som närmast kan beskrivas som ett collage av absurda bilder.

Originaltitel Entr'acte
Alternativ titel Mellanakt
Regissör René Clair
Manus René Clair, Francis Picabia
Genre Experimentfilm, Kortfilm, 20-tal
Skådespelare Jean Börlin, Inge Frïss, Francis Picabia, Marcel Duchamp, Man Ray

kakbakarn
2015-09-23
Ibland vill man ju leva i en sån där värld, som kan kännas mindre absurd och definitivt mer livfull och luftig än vår egen. Mest gillade jag hopp-/löpscenen i slow motion.
Salvation_Mind
2014-07-11
Vacker som får en liten mäktig känsla i sig tack vare musiken. Men blir emellanåt segt.
goeran
2012-09-28
Jag är ingen större vän av experimentfilm så René Clairs Entr'acte från 1924 roar mig föga. Filmbeskrivningen ”Dadaistisk experimentfilm som närmast kan beskrivas som ett collage av absurda bilder” säger väl allt om filmens karaktär.
Sznax
2011-09-09
Den har helt klart sina väldigt roliga sekvenser. Men det är lite för förvirrat för att man skall få någon riktig koll på vad det är som försigår. Mindes inte heller att jag tydligen så den för två år sedan. Så den fäster inte direkt. Betyg 5.4
Rune2000
2010-08-02
Denna kortfilm är lite väl tunn för att hålla igång mitt intresse under 22 minuter som den varar. Tyvärr har inte Rene Clair ännu lyckats imponera på mig med sina stumfilmer.
jep
2010-03-09
Underbart uppfriskande, humoristisk, frisk fläkt.
Mareld
2009-10-16
Spralligt!
Tonti
2009-09-11
Bra och rätt rolig.
KimEkberg
2009-09-08
många absurda bilder javisst. men jag hade ändå velat ha lite mer sammanhang för att verkligen kunna upskatta dessa galna upptåg.
Gröne_Orm
2009-08-19
Taskig filmkvalitet på google video, så jag kan inte riktigt säga att betyget är satt med rätt förutsättningar. Trots allt en ganska häftig film, även om som Soul Survivor säger dadaismen är illa lämpad för just film. På så vis känns den ur-situatiationistisk på något sätt.