3.2

Ensam är stark

Efter en roman av Bryce Courtenay. En engelsk pojke som kallas P.K. får vid tiden runt andra världskriget en mångsidig uppväxt i apartheidtidens Sydafrika. P.K:s far dör och han uppfostras av en tysk professor som senare fängslas. Vid P.K:s många besök i fängelset får han lära sig att boxas av Geel Piet, en av professorns vänner bland de intagna. Geel Piet sprider myten om regnmakaren som skall bringa fred till alla stammar och P.K. blir indragen i denna mytbildning. P.K. förälskar sig senare i en flicka och börjar med henne kampen för att lära ut engelska till ursprungsbefolkningen. Myten runt P.K. växer och med den även hans kamp för att skapa en bättre framtid för Sydafrika.

Originaltitel The Power of One
Regissör John G Avildsen
Manus Bryce Courtenay, Robert Mark Kamen
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Morgan Freeman, Armin Mueller-Stahl, Stephen Dorff, John Gielgud, Simon Fenton, Fay Masterson, Guy Witcher, Clive Russell, Robbie Bulloch, Daniel Craig

Rune2000
2023-06-01
John G Avildsen återvänder till boxningsfilm men denna gång handlar det mindre om sport och mer om apartheid i Sydafrika. Morgan Freeman och Armin Mueller-Stahl bjuder på minnesvärda biroller och Daniel Craig gör debut som filmens antagonist. I det stora hela är det en sevärd film som lyckas att balansera mellan drama och historia utan att någon av delarna tar över för mycket.
2022-01-24
Mycket bra film! Jag gillade den skarpt...
mazquara
2016-01-16
bjuder väl inte på så mkt intressant egentligen... men dorff är grym och likaså musiken
jonbo
2014-04-17
Alltid viktigt ämne som tas upp, men filmen blandar och ger. Ibland bra, ibland krystat (som när ungen dirigerar kören). Men snäll som jag är idag får det bli en trea.
OffTheGround
2014-02-21
Alltså, det var väl ganska OK. Har dock inte mycket med boken att göra alls.
2014-01-17
Den berör mig inte, men fungerar väl som tidsfördriv om jag har riktigt tråkigt. Stör mig på berättarrösten i början som dumförklarar tittaren genom att tala om vad som visas. Det ger en känsla av barnfilm som någon skrev. Sedan är jag trött på boxning i filmer. Jag tycker om sport, men tycker inte att det funkar i filmer.
Gigi1943
2013-12-20
Oerhört stark film, mycket bra
precineadd
2012-12-22
plågsam
altebo
2007-02-01
Grymt bra film, visar en annan sida av andra världskriget.

2006-07-25
Detta är inte en rolig film. Om man ändå skrattar åt den, så är det något som inte stämmer.