2.2

Enkel resa

En komedi om en diamantsstöt. Johannes klär ut sig i en kardinals mundering för att fly från mobben som är efter honom. Andra i gänget klär sig som en präst, en munk, en nunna och ett lik. Munken blir packad på en pub, kardinalen stöter på nunnorna och liket kan inte ligga stilla.

Originaltitel Enkel resa
Regissör Hans Iveberg
Manus Hans Iveberg
Genre Komedi, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Sven Wollter, Inger Lise Rypdal, Dan Ekborg, Gösta Engström, Asko Sarkola, Sten-Åke Cederhök, Sif Ruud, Jarl Borssén, Sten Ljunggren, Jahn Teigen, Lena-Pia Bernhardsson, Malena Engström, Klas Ruin, Göthe Grefbo, Svante Grundberg, Peter Harryson, Sture Hovstadius, Michael Segerström, Bo Brundin, Pontus Gustafsson, Lennart R Svensson, Hans Harnesk, Michael Klöfver, Birger Österberg, Johan Sjögren, Roger Sellberg

Albion
2020-12-12
Omtitt efter 27 år. Visst är det kul att se våra gamla skådespelarstjärnor som Sten Åke Cederhök, Jarl Borssén och Sif Ruud. Filmen är lite klämkäck emellanåt men det håller inte i längden och fånerierna lägger sig som en blöt filt över alltihop. Jag menar vad gör Jahn Teigen och hans gäng här. Bäst är nog ändå Michael Segerströms danske kock. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-, vilket kanske är lite för högt men fröjden att se "di gamle" lyfter lite.
Paramis
2020-11-28
Får 2a enbart för 80tals feelingen och det roliga liket.
2020-10-28
En otrolig skara svenska skådisar i ett ihopkok som från start hade viss potential. Det finns såklart en viss charm i Enkel Resa, men hantverket är trots allt rätt uselt.
Christofer
2020-01-03
2019-10-07: Jösses. Det började ju som en mysig 80-talskomedi och jag trodde mig ha hittat en liten pärla som jag missat. Tyvärr gick det fort utför. Skådespeleriet var under all kritik och allt handlade mest om ett flagrant raljerande av kristen tro, med alla fördomar och missförstånd som finns typ.
Dele
2019-10-08
Höjer betyget efter omtitt. En enkel och harmlös komedi som förtjänar en svag betygstrea.
Ful_fisk
2019-10-07
Har sina stunder, men kan knappast kallas någon särskilt bra film. Det mesta känns helt enkelt gjort rätt halvhjärtat. Tror helt enkelt att man kan koka ner det hela till att Hans Iveberg aldrig var någon bra regissör. Dan Ekborg, däremot, är en mästare, och han lyfter varenda scen han är med i. De flesta skratt går till honom!
DrVergerus
2018-07-04
Urusel, men vilken rollista...
NoWireHangers
2018-06-08
De mesta försöken till komedi är rätt misslyckade och spännande är det inte. Ganska svag tvåa.
Fläskkäft
2013-11-04
Enkel komedi med ett gäng ur den dåtida svenska eliten. Framstår som väldigt tafatt och väldigt svensk i vissa scener men tack vare glimten i ögat har man överseende med filmen i sin helhet. Plockar många nostalgipoäng under resans gång och vissa gånger skrattade jag högt. Bra titelmelodi av Lili & Sussie och i eftertexten läste jag att Alexander Bard va med på hörn gällande filmmusiken.
Bond26
2007-01-08
Kult film numera, men Sven Wolter som ledare för juveltjuvar, Sten-åke som den bevakande kommissarien, Jan Teigen som smugglande norrman....blir hela till en svag fyra.