2.4

Endzeit - Ever After

Efter zombieapokalypsen är två tyska småstäder mänsklighetens sista bastioner. I Weimar slåss man dagligen mot invaderande horder av zombies, i Jena hanterar man problemet på ett annat vis. Vivi och Eva flyr från Weimar ombord på ett transporttåg mellan städerna, men när tåget havererar mitt ute på den öde landsbygden tvingas de göra resten av resan till fots.

Originaltitel Endzeit
Regissör Carolina Hellsgård
Manus Olivia Vieweg
Genre Skräck, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Gro Swantje Kohlhof, Maja Lehrer, Trine Dyrholm, Barbara Philipp, Muriel Wimmer, Axel Werner

2021-08-16
En zombiefilm med två kvinnliga huvudpersoner hör nog inte till vanligheterna. Dessutom har filmen ett annorlunda upplägg där det finns en kärnstory och huvudpersonerna är i fokus, medan zombierna är i kulisserna och kan dyka upp när som helst under filmens gång. Dessutom budskap, andra överraskningar och intressanta miljöer. Bra tyska skådespelare. Oväntat att svenskfödda Carolina Hellsgård skulle komma med en zombiefilm, men den är bättre än hennes kortfilmer. Det som håller nere betyget är att zombierna springer, vilket går emot ursprunget.
Djason
2021-07-21
Börjar bra som en frisk fläkt bland alla zombierullar men efter halva filmen vänder den blad till något filosofiskt mumbo jumbo som jag inte alls gillar. Filmen bygger ju på en bok så troligtvis är boken så.
Abigor
2021-06-28
Förutsättningar finns, men blir tyvärr väl innehållsfattig. Synd.
2020-11-16
En någorlunda okej zombierulle till en början. Främst känns det uppfriskande med de tyska landsbygdsmiljöerna i den här genren. Mer spännande än så blir det dock aldrig, och halvvägs in börjar det gå alltmer nedåt när det ska flummas runt lite kring mänskligheten. Det blir en väldigt banal film av det här till slut. Lite är väl det här motsvarigheten till att twittra ut att det är vi som är viruset under den pågående pandemin. Skillnaden är förstås att en banal tweet bara tar någon sekund av din tid i anspråk
Ranma
2019-03-13
Grymt fin och välgjord zombierulle, som lyckas få med väldigt många element. Den är både spännande, poetisk, otäck och vacker på samma gång. Detta var utan tvekan en av de bästa filmerna jag såg under Göteborg Film Festival 2019.