3.3

En vansinnig idé

Paris, 1981. Aram, en ung armenisk aktivist spränger den turkiske ambassadörens bil i luften. Gilles, som råkar passera vid fel tillfälle, blir svårt skadad. Aram flyr till Beirut, men hans mor besöker Gilles på sjukhuset och ber om ursäkt i sin sons ställe. Men Gilles nöjer sig inte utan vill möta Aram ansikte mot ansikte. Fylld av hämndlystnad beger han sig till Marseille för att konfrontera Arams familj, som tar emot honom med öppna armar.

Originaltitel Une histoire de fou
Alternativ titel Don't Tell Me the Boy Was Mad
Regissör Robert Guédiguian
Manus Robert Guédiguian, Gilles Taurand
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Syrus Shahidi, Simon Abkarian, Ariane Ascaride, Grégoire Leprince-Ringuet, Razane Jammal, Robinson Stévenin, Serge Avedikian, Hrayr Kalemkerian, Siro Fazlian, Amir El Kacem, Rodney El Haddad, Lola Naymark, Jürgen Zwingel, Jurgen Genuit, Wolfgang Pissors

origC-J
2016-08-17
Intressant drama om högaktuella frågor. Gott hantverk, men stör mig lite på Guédiguaians tendens att låta karaktärer göra osannolika, om än sympatiska, val som är avgörande för handlingen. Stark trea, på gränsen till fyra.
stgurgel
2016-07-05
Väldigt engagerande och tankeväckande. Även utmärkt skådespel och klippning. Nära femma