3.4

En torr vit årstid

Läraren Ben du Toit har alltid sett sig själv som en som sätter rättvisa och omtanke högt. När hans trädgårdsmästares son blir brutalt misshandlad av den sydafrikanska polisen vid en demonstration för bättre skolor börjar han att inse det ruttna rättsväsendet i Sydafika.

Originaltitel A Dry White Season
Regissör Euzhan Palcy
Manus Colin Welland, Andre Brink, Euzhan Palcy
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Marlon Brando, Donald Sutherland, Susan Sarandon, Jürgen Prochnow, Janet Suzman, Zakes Mokae, Winston Ntshona, Thoko Ntshinga, Leonard Maguire, Michael Gambon

Raimo_1985
2018-09-06
Riktigt bra och intressant. Donald Sutherland är framförallt som så ofta riktigt bra som naiv, inte så smart, reko kille som levt i en skyddad värld får upp ögonen för vad som faktiskt pågår utanför hans bubbla. Mycket övertygande.
2017-07-09
Jag brukar i regel inte gilla den här typen av filmer så den var faktiskt över förväntan. Det är inget mästerverk men den är ändå väldigt bra och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
Astrojacob
2016-06-01
Stark och fortfarande viktig, Brando som grädde på moset.
Gigi1943
2014-02-02
Har en bra bok av A.Brink hemma (dock inte denna) han skriver ju otroligt dramatiskt och spännande. Detta var en bra roll för Donald S (tycker annars att han oftast är skurk). Även om filmen bygger på en roman så vet vi ju alla hur situationen varit i Sydafrika, man får ont i hela kroppen och själen när man konfronteras av denna historia. Måste få en fyra även om jag nog inte ser den igen, den är alldeles för otäck.
Dele
2013-10-06
Trots brister som att berättelsen ofta är ganska stereotyp, förses med väl beprövade knep (som skadar verklighetskänslan), ämnet behandlas ganska smalt och att man mot slutet tappar lite av sin riktning, så är detta en välgjord och fängslande historia om ett viktigt och tidlöst ämne. Existensen i sig utgör i det här fallet större del av den (svaga) betygsfyra jag delar ut än än själva utförandet.
ami86
2013-05-27
Helvete så arg och ledsen man blir. Det är nästan ofattbart att så mycket grymhet kan existera i denna värld. En film som verkligen skildrar vilken tyranni som förekom under apartheid. Väldigt starkt.
precineadd
2013-02-20
Lite tillyxad men mycket bättre än Cry Freedom, med ett psykologiskt trovärdigt porträtt av Donald Sutherland och genuint välgjord regi med rätt mängd tempo, allvar, närgångenhet och underhållning.
Smekk
2012-09-13
Engagerar inte alls, handlingen går inte på djupet, och det finns mycket mer att önska angående skådespeleriet.
Greven81
2012-04-05
Kanske inte en femma i egenskap av skådespelarinsatser rätt över eller utmärkt regi, men den här typen av film berör mig mer än något annat kan göra på den vita duken. Man känner en sådan fruktansvärd smärta!
ellaine
2011-09-07
Stark och hemsk film som klart väcker känslor.