3.3

En sommarsaga

Gaspard kommer till kuststaden Dinard för att träffa en flicka han är intresserad av, men som ännu inte anlänt. Redan första dagen träffar han en annan tjej och blir allt mer fundersam över sina känslor.

Originaltitel Conte d'été
Alternativ titel A Summer's Tale
Regissör Eric Rohmer
Manus Eric Rohmer
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Melvil Poupaud, Amanda Langlet, Aurelia Nolin, Gwenaëlle Simon, Aimé Lefèvre
Filmnummer 2061

JohnTron
2022-05-06
Det känns äkta hela vägen och jag blev ordentligt berörd. Detta är nog min favorit bland Rohmers filmer. En stark fyra.

2015-05-08
Dialogen är underbar och jag satt som fastklistrad för att följa Gaspards kärleksdramer. Ingående och inte minst intressanta karaktärsporträtt rakt igenom. Spartansk i sitt utförande och Rohmer bevisar med sin filmkonst att less is more.
bubblo
2012-07-31
Skulle man använda en film som skolexempel på "en typisk Romer" så skulle den här fungera utmärkt. Vackra unga medelklassmänniskor flirtar , filosoferar och samtalar om kärlek och relationer. De promenerar oupphörligen medan de samtalar, det är sommar, landskapet pittoreskt, tjejerna har högt uppdragna jeans och bylsiga ryggsäckar. Stämningen är lättsam men intellektuell. Pratig men fysisk. Ett och annat självbedrägeri uppenbaras.
Tonti
2010-12-11
Postern tyder på idioti, filmen i sig är det rakt motsatta. Storyn är en variation på vinterfilmen men här har valet dragits till en så extrem spets att det får en komisk effekt. Huvudkaraktären är inte tillnärmelsevis lika intressant som i den tidigare filmen men det är också en av filmens poänger. En självständig person skulle aldrig kunna hamna i en sådan röra. Filmen har många fina scener och intressanta dialogscener, och miljöskildringen är som vanligt med Rohmer helt i en klass för sig. Skådespelarprestationerna är genomgående mycket trovärdiga och särskilt kul är det att återse Amanda Langlet från den Pauline på stranden. Nu väntar höstfilmen som också råkar vara den jag har störst förväntningar på.
2009-11-11
Kanske den mest ointressanta filmen jag någonsin har sett. (2/15)
Spöket
2008-08-05
Ganska ointressant film, men dialogen... Rohmer, dialogen! Usch och jippie!
uCj
2006-03-24
T o m jag märker att en del roligare inslag går helt förlorade i textningen. Filmen då tycker jag faktiskt är väldigt bra i stort, även om den känns lite seg ibland.
elisa
2005-06-15
Njut hela filmen igenom som jag alltid gör av rohmerdialogerna. Kanske borde få en fyra... ja jag ändrar mig.
mumiemonstret
2005-06-11
Lyxproblem, kan man tycka... Slutet är faktiskt rätt bra men det är oändligt segt bitvis. Och ganska oinspirerat filmat: Bilprat-strandprat.
ThrashingMad
2005-06-06