2.4

En sekund före noll

Två kärnvapen av en resväskas storlek blir stulna och säljs sedan vidare till en terroristgrupp. Patrick Hale, korrespondent för World Television Network, börjar följa upp historien och hittar trådar som leder åt håll han kanske inte riktigt räknat med.

Originaltitel Wrong Is Right
Alternativ titel The Man with the Deadly Lens
Regissör Richard Brooks
Manus Richard Brooks
Genre Drama, Komedi, Thriller, 80-tal
Skådespelare Sean Connery, George Grizzard, Robert Conrad, Katharine Ross, John Saxon, Henry Silva, Hardy Krüger, Rosalind Cash, G D Spradlin, Leslie Nielsen, Ron Moody, Jennifer Jason Leigh, Dean Stockwell, Robert Webber
Filmnummer 19098

Skapad 2019-11-13 av Matewan
Recept för En Sekund Före Noll Ingredienser; En näve terrorister (finansierade av USA) som tränar för ett angrepp på USA. En stor dos världstäckande amerikansk nyhetskanal, WTN. En liten nypa...   Läs mer »

Namellak
2016-01-22
Islamister försöker destabilisera USA för att tvinga fram sittande presidentens avgång. Två kärnvapen själs. En arabisk ledare mördas. Men var det verkligen självmord? Ligger CIA bakom? Många frågor, många trådar och bitvis vass satir över medias jakt på tittarsiffror istället för att tjäna folkets intressen. Börjar bra, men blir rörigare och rörigare och segdragen, speciellt i filmens andra halva. Connery engarerar, men humorn känns mer krystad än rolig och istället för spänning blir det mest en massa skällande och tjafsande mellan klichéartade karaktärer. Slutet räddar filmen en aning däremot.
precineadd
2013-02-18
Mer intressant än bra, otroligt rörig. Men rätt skoj överlag
jimmyringo
2010-09-01
Nä, inget för mig. Den bjöd varken på spänning eller något annat av värde. Svag tvåa!
Rune2000
2009-11-21
"Wrong Is Right" är smått genialisk på sina håll och jag förstår helt ärligt inte varför den inte har fått mer uppmärksamhet i samband med det som har pågått i USA under de senaste 10 åren. Visst finns det enorma brister på flera håll (skådespeleri, regin, specialeffekter, ...you name it!) men den är stark vad gäller underhållningsvärdet och manuset vilket gör den till en sevärd och rent sagt obligatorisk film för alla att se!
NoWireHangers
2009-03-19
Filmen känns nog mer aktuell idag än när den kom. Den lider dock lite av svag protagonist och många bikaraktärer, och blir lite långdragen i andra halvan. Slutet säkrar dock trean, även om den är svag.
Bomkia
2005-03-27
Sarkastisk film om presidentval, medias roll och militära problem. Connery funkar helt ok som vanligt.