3.3

En pizza i Jordbro

Dokumentär. Filmaren Reiner Hartleb har under 24 år följt några barns uppväxt i Jordbro och detta är den femte delen i denna unika dokumentation. Filmen blir en slags summering av den tid som gått och allt det som hänt. Barnen har hunnit bli vuxna och har i flera fall nu egna barn - och vad hände med alla drömmar?

Originaltitel En pizza i Jordbro
Regissör Rainer Hartleb
Genre Dokumentär, 90-tal

vonadel
2015-09-14
Tycker detta är en av de bättre i sviten. Bra balans mellan gammalt och nytt material. Riktigt intressant projekt. 7/10
Semiramis
2015-01-04
Tycker inte att denna var lika bra som förra delen.
Galivan
2014-12-27
Nej....nu blir det bara awkward. Kopplingen mellan nuet och den första tiden i skolan känns obefogad vid det här stadiet, förutom att påminna om vem som var vem. Det är nästan poänglöst att besöka dessa människor när det har gått så lång tid, det enda man visar är att det har gått tid. Det överdrivna fokuset på yrkesval känns endimensionellt och meningslöst. I den första filmen var det ju inte bara individerna utan sammanhanget de befann sig i som dokumenterades. Visst är det intressant att undersöka människors livsval och vad som ledde fram till olika saker, men ett passivt dokumenterande av ursprungliga klasselevers redovisande om deras liv är bara obekvämt när det saknas en bakomliggande tanke. Bilderna på Jordbro känns inte längre objektiva utan romantiserade och nostalgiska. Budskap lyser med sin frånvaro.
Vitus
2012-02-28
funkar som en "lol 90-talet!" film men inget annat. tycker inte det finns något dokumentärt värde alls.
anna_pannan
2012-01-03
bäst hittills i serien. så himla rörande och fina människoporträtt. även om det är deppigt ibland så tycker jag att han får fram det fina och vackra ändå.
Ondskapt
2011-09-09
90-talets fulaste sida pressar upp sin ångest i ansiktet på tittaren, och det blir lätt för mycket med alla hemska frisyrer och genomtrista liv. Bäst är Grekland-delen, där finns det hopp och glädje, annars är det bara misär.
agyness
2011-08-18
En av de bättre filmerna hittills! (blir bättre om man sett de andra innan). Rainer har blivit bättre på att knyta ihop säcken men jag skulle ändå önska tydligare inledning och avslut, gärna en förening och kanske summering i slutet? Dock lyckas han väldigt bra med att fånga varje persons resa väldigt bra och efter 24 år har man verkligen lärt sig att tycka om karaktärerna. Ser fram emot nästa och sista delen!
Tonti
2010-10-25
Här börjar de episka kvaliteterna bli synliga. Slobodan är för övrigt en jävligt sensibel pizzabagare.
deppen
2009-02-22
Filmerna blir mer och mer intressanta ju längre det går. Snuddar vid en 4
DanielMott
2008-08-14
Här börjar Rainer knyta ihop trådarna och för det mesta lyckas han bra. Befriande att se att alla inte skaffat barn (scenerna med dem var rätt jobbiga) och roligt/tragiskt/rörande att se hur det gått med alla.