2.7

En natt på stan

En 17-årig tjej är barnvakten som efter en rad missöden tvingas ta med sig "jobbet" till Chicagos skummaste kvarter.

Originaltitel Adventures in Babysitting
Regissör Chris Columbus
Manus David Simkins
Genre Komedi, Familjefilm, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Elisabeth Shue, Keith Coogan, Anthony Rapp, Maia Brewton, Calvin Levels, Vincent D'Onofrio, Penelope Ann Miller, George Newbern, John Ford Noonan, Bradley Whitford, Ron Canada

Spomenka
2023-12-19
Jättemysig och go! Jag hade gärna satt en trea, men den är liiiiite för töntig och ungefär en halvtimme för lång. Synd, synd. Det känns fel att sätta en tvåa, jag njöt så extremt i början. Error in tha hood!
F-M-J
2021-09-12
Barnvaktens karaktär är ju minst sagt tvivelaktig om man granskar den i två sekunder. Dock trevligt nostalgisk för en som föddes året efter.
päronanton
2020-09-18
Jag älskar den! Underbar! Åttiotalet när det är som bäst!
2015-10-22
Charmig 80-talskomedi där vi bla får lära oss att Thor är homo och att ingen lämnar scenen utan att först sjunga blues. Lättsmält rulle som innehåller de flesta saker en sån här komedi ska ha. Naturligtvis ett plus om man som jag är uppvuxen med denna typ av filmer.

2015-05-22
Är det en barnfilm eller en familjefilm? En ungdomsfilm kan det väl verkligen inte vara? Oj vad den är typen av lättsamhet och komik ifrån 80-talet inte har åldrats bra. Bedrövigt är ordet. Shue är godkänd men detta var pinsamt dåligt. Nu glömmer vi det här.
2014-11-19
Klassiker från 80-talet regisserad av Chris Columbus med favoriten Elisabeth Shue(Karate Kid, Cocktail, Leaving Las Vegas). Tyvärr är denna film knappast en av höjdpunkterna i Shues karriär, även om hon gör ett godkänt jobb i en ofta ganska barnslig omgivning. Småroligt koncept med några roliga samt dråpliga situationer under filmens gång. 2+
CultOfZenith
2014-08-09
Antar att rasismen och könsstereotyperna kan tillskrivas nån sorts 80-talsmentalitet, men det känns inte fräschare för det. "Home Alone med en tjej" är knappast en optimal pitch, men på något sätt funkar det ändå.
timbo93
2014-06-22
Åh gud vad jag gillar detta. Att homofobin och kvinnoobjektifieringen trycks upp i ansikten på en drar ner det till en trea, men den gräsliga musiken är fantastisk och vilket härligt barnskådespeleri!
ClintanTheKing
2014-03-17
Helt okej barnkomedi som gav en hel del skratt på vägen. Elisabeth Shue från bl. a Tillbaka till framtiden II spelar huvudrollen och är, precis som övriga helt okej. Hela filmen är ett stort OK kan jag sammanfatta det hela. Man får minst sagt vibbar från Goonies, vilken Chris Columbus ju producerade.
Balthier
2013-08-24
Tyckte den var fantastisk då jag såg den så det får bli en 4.