3.3

En natt i New York

Paul är en datorprogrammerare som vill ha mer mänskliga kontakter, vilket han får med besked under en mardrömslik natt i New York. Det börjar bra med en träff med Marcy på ett café, men slutar med att Paul jagas av ett medborgargarde genom gatorna i New York. Frågan är om Paul någonsin kommer hem igen?

Originaltitel After Hours
Regissör Martin Scorsese
Manus Joseph Minion
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Griffin Dunne, Rosanna Arquette, Teri Garr, Linda Fiorentino, Catherine O'Hara, John Heard, Verna Bloom, Cheech Marin, Tommy Chong, Dick Miller, Will Patton, Bronson Pinchot

hsimpson
2024-01-19
Udda film i Scorseses filmografi. Här finns mycket att uppskatta i de galna upptågen och upplevelserna som stackars (duktiga) Griffin Dunne är med om. Den surrealistiska stämningen, det snygga fotot och ganska läckra miljöerna. Sedan finns det annat som är svagare också. Vissa av sidospåren är inte jätteroliga. Det landar på en trea till slut.
Rune2000
2023-09-29
En annorlunda Scorsese-film som helt klart sticker ut i regissörens filmografi. Jag gillar både stämningen och tonen men kan medge att handlingen är ojämn på sina håll. I slutändan är jag glad att ha fått se After Hours och jag kommer att vilja se om denna film om några år.
djonipony
2023-09-07
2.5. Den här filmen vet inte vad den vill vara och oavsett vad svaret skulle vara så förändrar det inte det ljumma betyget. För ska det vara en komedi så faller det på att det inte är särskilt kul. Ska det vara en thriller faller det på att spänningen uteblir. Action (ingen ball åktur) funkar den inte heller som. Osv osv. Visst är det kul att se pga Scorre har rattat den, Griffin Dunne gillar man ju (men för i HV71, raka mellan ögonbrynen), bra galleri i övrigt med Arquette, Fiorentino, båda (!) päronen från Ensam Hemma, Cheech & Chong och (!) sopgubben från The Burbs/En djävul till granne. Kul detalj med filmfotografen Stefan Czapsky (gaffer på denna film) namngiven bland porttelefonerna Dunne söker med fingret bland. All trivia och alla bekanta ansikten räcker dock inte för att rädda en hel film. Den skulle ha valt en genre.
quelnightmare
2021-11-01
Scorsese sträcker ut och förvränger tiden i detta urbana underland och ställer frenetiska kamerarörelser mot bakgrund av SoHos eklektiska nattliv.
Tonti
2020-07-19
Fin 80-talare, en av Scorceses mer överraskande rullar.
Trangor
2018-06-26
Skönt stämning genom filmen, men poängen (om det finns någon) är bara meh.
Paramis
2017-02-05
Var kul när jag var 11, men ganska löjlig nu.
Bomkia
2016-12-22
Mellanfilm för Scorsese, men stämningen byggs upp på ett föredömligt sätt. Gillade Dunne i huvudrollen. 3+
LundstedtJ958
2016-05-16
En orgie i irriterande karaktärer
mr_magi
2015-09-02
Stundtals lysande! Händer lite för mkt bara.