2.4

En man kommer hem

En liten lantlig stad kokar av förväntan. Den världsberömde operasångaren som är uppväxt i staden ska komma hem. Samtidigt så faller den så gott som gifta kökspojken Sebastian, för den nya kökshjälpen, Maria. Deras kärleksaffär, tillsammans med rykten om att operasångaren och kökspojken är släkt, vänder uppochner på stan och hotar att förstöra allas höga förväntningar och operasångarens återkomst.

Originaltitel En mand kommer hjem
Alternativ titel A Man Comes Home
Regissör Thomas Vinterberg
Manus Morten Kaufmann, Mogens Rukov, Thomas Vinterberg
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Oliver Møller-Knauer, Ronja Mannov Olesen, Helene Reingaard Neumann, Thomas Bo Larsen, Brigitte Christensen, Shanti Roney, Morten Grunwald, Lotta Tejle, Karen-Lise Mynster, Ulla Henningsen, Paw Henriksen, Morten Schaffalitzky, Christopher Læssø

KyLLo
2022-01-04
Bra film. Huvudanledningen till att många sätter låga betyg är nog att de förväntar sig någonting annat. Det står komedi som genre på dvd-omslaget och IMDb, men jag skulle snarare säga en mörk dramakomedi. Shanti Roney har väl inte fått någon hedrande roll precis, men han får åtminstone synas och höras mycket. Manusförfattarna Rukov och Vinterberg skrev även manus till Festen, medan Kaufmann bland annat har producerat Jakten.
kennert
2012-06-10
NJaa
StureStenhög
2011-11-20
Även danskar kan göra dålig film. Det här är en väldigt lösryckt och stressat berättad film som jag inte riktigt vet vad den ville göra. Skulle det vara roligt? Skulle vi bry oss om den hafsiga storyn? Skulle vi bry oss om de outvecklade karaktärerna? Jag varken skrattade eller brydde mig iaf. Shanti Roney gör bort sig med en direkt pinsam rolltolkning också, och hela filmen påminner alldeles för mycket om dåliga amerikanska indie-komedier. Svag tvåa till det här tramset
mammene
2009-11-22
Allting kändes uppochner i den här filmen. Kunde inte hitta något som roade eller berörde, det var bara drygt.
Lavinia
2009-11-22
småtrevlig och ganska berörande. vissa bitar känns väldigt konstiga, speciellt i mötena mellan de olika karaktärerna, men jag gillade den
bluebart
2008-04-13