3.4

En man för alla tider

Filmatisering av Robert Bolts pjäs om filosofen och politikern Sir Thomas More och hans konflikt med Henrik VIII. More var Henriks närmaste medarbetare men vägrade stödja honom när han ville bryta med påven och reformera kyrkan p.g.a. att påven vägrade låta honom skilja sig.

Originaltitel A Man for All Seasons
Regissör Fred Zinnemann
Manus Robert Bolt
Genre Drama, 60-tal, Biografi
Skådespelare Robert Shaw, Orson Welles, Paul Scofield, Leo McKern, Wendy Hiller, Susannah York, Nigel Davenport, John Hurt, Vanessa Redgrave, Corin Redgrave, Colin Blakely, Cyril Luckham

johnaleks
2011-08-10
kunde blivit 5 om huvudrollen varit lite nyanserad och inte bara tråkigt präktig, shaw, hurt o mckern var alla mycket bra + en spännande story
XenoMorph
2010-12-02
Bra skådespeleri men lite tråkig plot tycker jag. Det religiösa och politiska hyckleriet framställs på ett trovärdigt sätt.
Ninonette
2010-11-20
Oerhörd visuell skönhet och fantastiska skådespelare
NoWireHangers
2010-11-16
Välgjord och välspelad men tråkig och nästan totalt oengagerande. Ett riktigt sömnpiller. 2-
TippiHedren
2010-09-21
Fint kostymdrama för oss som gillar sådant!
Astrojacob
2010-08-03
Utsökta skådespelare men aningen långsam i tempot. Trots briljant regi o Bästa Film 1966 når den aldrig riktigt toppen. Svag Fyra.
origC-J
2010-01-06
En annorlunda kostymfilm, där filosofiska ideal och moraliska ställningstaganden hamnar mer i fokus än det historiska skeendet. Fina skådisinsatser, men kanske mest för historienördarna.
2009-10-15
Seg och tråkig de första 100 minuterna men sen tog den sig lite, men det räcker bara till en tvåa.
jimmyringo
2009-10-12
Well...Urtråkig och riktigt seg film. Jag engagerades inte det minsta av denna historia
Tolkana
2009-08-19
Mycket bra film, med mycket bra skådespeleri. Paul Scofield var otroligt bra likaså Robert Shaw som dock var med lite för lite. Och det bästa med filmen är när de filmer ut genom fönstret och det skiftar årstider.