2.9

En läcka i ridån

Den världsberömda forskaren Michael Armstrong åker till en fysikkongress i Köpenhamn tillsammans med sin fästmö och tillika assistent Sarah Sherman. Väl på plats får Sarah av misstag se ett meddelande avsett för Michael och upptäcker att han tänker hoppa av till Östtyskland. Eller ska han verkligen det? När han under täckmantel försöker ta reda på topphemlig information blir paret utsatta för en intensiv jakt av fiendens agenter.

Originaltitel Torn Curtain
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Brian Moore
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Paul Newman, Julie Andrews, Lila Kedrova, Hansjörg Felmy, Tamara Toumanova, Wolfgang Kieling, Ludwig Donath, Günter Strack, David Opatoshu, Gisela Fischer, Mort Mills

BarryHero
2020-03-31
Filmen känns betydligt äldre än vad den är - känns snarare som en 50-talsfilm än att vara från 1966. Miljöerna känns väldigt europeiska trots att man som jag har förstått det spelade in allting framför studiokulisser i Hollywood. Detta är långt ifrån någon av Alfred Hitchcocks bästa filmer, men dess rykte är sämre än det förtjänar. Newman och Andrews har visserligen varken särskilt mycket energi eller kemi, men filmen innehåller likväl välgjorda scener som den berömda dödsscenen och den stressiga bussturen. Som svensk är det även kul att se de svenska referenserna med Jan Malmsjö med en liten roll mot slutet.
HerrNenne
2020-01-03
Oj vad seg, med planer skrivna av en femåring. Grevinnan var den enda bra delen.
2017-06-28
Ganska fånig och saknar trovärdighet i sina spänningsmoment. Men det finns en förlåtande charm som funkar och jag är lagom underhållen rakt igenom dom dryga 2 timmarna. Ganska svag men trevlig trea.
sawa
2016-03-23
Lite spänning, men mest en tunn ganska tramsig story.
Jannebanan
2015-07-26
Stabil Hitchcook!
Gröne_Orm
2014-07-25
Jag gillar inte den här särskilt mycket. Hantverket är väl gott, men sen är det rätt mycket återanvändande av saker.
Engravadlax
2014-06-19
Spännande, om än något farsartat ett tag innan slutet. Klart en av Hitchcocks bättre.
AlbinWesley
2014-05-14
Jobbigt. Det finns lysande scener och en del väldigt bra och intressanta aspekter av intrigen. Ändå faller det aldrig riktigt på plats. För att vara en så intrigdriven film känns den allt för enkel, rättpå. Helheten blir förvisso bra, men ojämn och med oväntat djupa dalar om än med helt ok höga toppar.
pohjax
2013-10-30
Ingen riktig Hitch, och kemin emellan Newman & Julie Andrews funkar inte riktigt heller. Jan Malmsjö i slutet är filmens behållning, då han improviserar fram ngn sorts skandinaviska (?).
ClintanTheKing
2013-07-09
En bra och spännande thriller som inte är ett mästerverk, men den slår flertalet av Hitchcock's andra filmer. Newman är bra i huvudrollen. Kieling som Gromak gör det också bra.