En kvinnas val

Maryam älskar sitt arbete som läkare på ett litet sjukhus på den saudiska landsbygden även om det finns manliga patienter som vägrar att behandlas av henne. När hon blir inbjuden till en läkarkonferens utomlands känner hon sig glad och bekräftad. Men det vänds snabbt till besvikelse när myndigheterna kräver medgivande från hennes pappa, som råkar vara bortrest. Frustrerad och arg, bestämmer sig Maryam för att ta saken i egna händer. Med hela det patriarkala styret emot sig anmäler hon sig som kandidat i det åstundande kommunvalet.

Originaltitel The Perfect Candidate
Regissör Haifaa Al-Mansour
Manus Haifaa Al-Mansour, Brad Niemann
Genre Drama
Skådespelare Mila Al Zahrani, Nora Al Awadh, Dae Al Hilali, Khalid Abdulraheem, Shafi Alharthy, Tareq Al Khaldi, Khadeeja Mua'th

JohnTron
2023-03-31
Jag tyckte också att den var bättre än "Den gröna cykeln" genom att den visade på flera olika sidor av kvinnors svårigheter i Saudiarabien, inte bara genom männens utan också kvinnors syn på samhället. Sedan tyckte jag musiken var väldigt bra.
2022-10-08
Som sagts förut så är det intressant att få en inblick i andra länders strukturer och kultur. Mila Al Zahrani känns helt bekväm i sin roll, som Maryam stöter hon på en del motstånd men hanterar det på sitt vis. Det går att gå runt vissa hinder och ändå nå framsteg, små steg i taget. Finns en visst inslag av lågmäld humor som gör att det blir lättsammare, också ett sätt att belysa strukturer.
origC-J
2020-08-18
Håller inte med majoriteten, utan tycker den här är bättre än "Den gröna cykeln". Men håller med om att Al Zahrani gör en bra insats. Tycker den ger en intressant inblick i flera sidor av det saudiska samhället, även om kvinnornas position givetvis står i centrum. Svag fyra för ämnets skull.
2020-03-24
Haifaa Al-Mansour är (ännu) ingen stor regissör, men det är svårt att inte tycka om hennes filmer. Likt Den gröna cykeln är detta en rätt basic men hjärtevärmande film som bemöter samhällets orättvisor med en optimistisk attityd som trots det tunga ämnet lämnar en positiv känsla när man sett den. Ovanpå detta är närvaron och atmosfären från det saudiarabiska landskapet väldigt stark och gemytlig. Bristen på originalitet håller dock filmen kvar på en trea istället för att klättra högre.
karlmats
2020-03-09
En viktig film och intressant att få inblick i en sån avlägsen kultur som den saudiarabiska, ett land som trots allt verkar förändras ganska snabbt nu de senaste åren. Al Zahrani är stark i huvudrollen och jag gillar att det är en ganska anspråkslös film på det stora hela. Hon behöver lösa ett praktiskt problem och tar sig an det, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Att hon råkar vara kvinna i ett land som kanske skulle kunna vara botten fem för kvinnor att bo i på jorden, det är inget att göra åt utan det är bara att gilla läget. Det är en fascinerande inblick i hur livet bakom burkan kan ta se, både för kvinnorna men även för männen. Utförandet drar dock ner lite, första 30-40 minuterna är lite för sega och det lyfter aldrig riktigt. Till skillnad från Al-Mansours debutfilm Den Gröna Cykeln saknar jag även lite av den humor som gjorde den till en så njutbar upplevelse de tunga ämnena till trots. Överlag tror jag ändå att det här är en film som bör ses, även om jag bara kan sträcka mig till en stark 2a själv.