3.2

En kvinnas kärlek

Läkaren Marie flyttar till en liten fransk ö för arbeta som byns läkare. En ömsesidig skepsis bryter ut mellan henne och byborna, och en ömsesidig kärlek bryter ut mellan henne och André. Då medlidande är en bristvara verkar det hopplöst att finna en lösning på de efterföljande komplikationerna.

Originaltitel L'amour d'une femme
Regissör Jean Grémillon
Manus René Fallet
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Micheline Presle, Massimo Girotti, Gaby Morlay, Paolo Stoppa, Marc Cassot, Marius David, Yvette Etiévant, Roland Lesaffre, Madeleine Geoffroy, Henri Marchand, Made Siamé, Robert Naly, Émile Ronet, Robert Mercier, Jean Péméja

goeran
2018-08-06
Jean Grémillons L'amour d'une femme från 1953 är ett lysande romantiskt drama som utspelas på den vindpinade ön Ouessant utanför Bretagnes kust. Micheline Presle är lysande i rollen som den unga läkaren Marie Prieur; som tvingas välja mellan kärleken till sitt yrke och mannen som kanske är den stora kärleken i hennes liv. Mycket snyggt foto och scenografi som väl fångar den hårda och karga miljön.
Sznax
2013-05-10
Den klart svagaste av Grémillons som jag hittills sett. Manuset och storyn saknar helt fantasi och även om det finns en hel del vackra bilder så väger det aldrig upp innehållslösheten och de extremt svagt skrivna karaktärerna (hur mycket som förlorades på att det var en nedkortad version vet jag inte). Betyg 4.7
KimEkberg
2013-05-09
jävligt snygg, men aningen passé. otroligt trevliga scenerier, och storm-back-proj-båt-scenen är riktigt mäktig, som om bela tarr skulle använt specialeffekter.