3.1

En kvinnas ansikte

En ung kvinna med vanställt ansikte utövar utpressning för att få in pengar. Hon riktar ett hat mot alla människor i sin omgivning. Av en slump träffar hon på en läkare som vill ge henne en ny chans i livet.

Originaltitel En kvinnas ansikte
Regissör Gustaf Molander
Manus Gösta Stevens
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Ingrid Bergman, Tore Svennberg, Anders Henrikson, Georg Rydeberg, Gunnar Sjöberg, Hilda Borgström, Karin Kavli, Erik 'Bullen' Berglund, Sigurd Wallén, Gösta Cederlund, Magnus Kesster, Göran Bernhard, Bror Bügler

Memmem
2017-07-26
Skickligt gjord film runt en lysande Ingrid Bergman! Gustaf Molander fick en mycket stor internationell framgång med detta drama, vars förlaga är belgaren Françis de Croissets pjäs ”Il était une fois …”. Filmen fick medalj för konstnärlig fulländning vid Venedigs filmfestival 1938 och köptes upp av Hollywood för en remake av Georg Cukor 1941. Filmens höga kvalitet är ett resultat av en mängd skickliga människors hantverk: bilderna på den vackra, snöiga norrländska naturen och herrgården, de känsliga närbilderna som visar skådespelarnas känslor och utveckling, den följsamma musiken och inte minst några av Sveriges bästa dåtida skådespelare. Främst av dem är här den sköna Ingrid Bergman, som mycket skickligt spelar en ovan roll som bov, där hon utvecklas och vinner insikt. Utmärkt är också Anders Henrikson som läkare. Ett gäng samvetslösa kriminella pressar folk på pengar. Plötsligt får de ett stort uppdrag som de har svårt att genomföra. Handlingen löper på i ett högt och spännande tempo. Biljakter saknas, men ersätts av en annan mycket spännande jakt. Betyg: 4+
FabianBom
2015-11-04
dramatiskt drama, med Bergman som gör huvudrollen galant, men själva filmen är sådär!
emilstjernholm
2015-08-31
En del scener är snyggt filmade och den känns ganska speciell ibland. Samtidigt är tropen om den funktionshindrade med hämdbegär ganska otrovärdig, framförallt relationen med läkaren känns lite b, och slutet var utdraget och odramatiskt.
Tonti
2015-08-30
Väldigt snygg för att vara en svensk 30-talsfilm och det finns en del rätt spännande inslag. Tyvärr blir det såsigt med den paternalistiske läkaren och den extremt enkla psykologin. Men bra ändå.
Raimo_1985
2015-08-30
Tappade bort mig när jag såg den men när jag fick ordning på saker och ting gillade jag den skarpt. Utsökt skådespeleri.
mammene
2015-07-07
Blev lite förskräckt när Ingrid Bergman i första delen hade en så osympatisk roll, kändes lite krystat eller så är man inte van att se henne så. Skönt då att hon blev som hon ska och passar bäst till. En historia som gick lite sin egen väg, fast lite svajig emellanåt. Mycket vackra miljöer och den där känslan som äldre filmer ofta har.
StureStenhög
2015-07-06
Det här kändes som en lite annorlunda film för att vara en svensk film från den här eran, och det är kul. Jag tycker förvisso inte att den fungerar fullt ut, framför allt skiftar den i ton på ett sätt som aldrig helt smälter samman till en helhet, men den höll mig iaf intresserad hela vägen. Ingrid Bergmans skådespeleri i början av filmen är nog bland det sämre stunderna i hennes karriär, och jag köper aldrig riktigt hennes karaktär, men Ingrids skådespeleri blir åtminstone bättre när hon senare i filmen hamnar på mer bekant territorium. Den bästa skådespelarinsatsen tycker jag dock Tore Svennberg står för i en väldigt sympatisk rollgestaltning. Det hela är ändå en trevlig och givande filmupplevelse i slutändan. Svag trea
precineadd
2012-07-30
charmig liten sak!
sirkurt
2010-12-31
Ganska bra, med vissa spännande och gripande scener.
sofieL
2007-07-22