2.8

En helt vanlig dag på jobbet

Den sanna historien om en ung journalist på Norges ledande skvallertidning. Filmens handling är lagd till åren då Mette-Marit trädde in i kungahuset och är en osminkad skildring av metoderna som ligger bakom historier vi läser om i skvallerpressen. Baserad på Håvard Maelnes självbiografiska och tragikomiska historia om en vänskap som uppstår och utvecklas på absurda premisser.

Originaltitel En helt vanlig dag på jobben
Regissör Terje Rangnes
Manus Erlend Loe
Genre Biografi, Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Ingar Helge Gimle, Kristin Eidså, Mikkel Gaup, Sindre-Benedict Henriksen, Christian Rubeck

KyLLo
2013-12-26
Även om den bygger på en självbiografi så ska man väl inte ta för givet att det var precis så här det gick till i verkligheten, speciellt inte när en skvallerjournalist skrivit den. Hur som helst... Jag uppskattar att huvudpersonen är något av ett blåbär och att man försökt att behålla en trovärdighet. Filmen innehåller både humor och allvar. Den handlar i grunden om vardagliga situationer som att komma till en ny arbetsplats, försöka komma in i rutiner, knyta och behålla kontakter, respekt, utnyttjande och att tvingas leva med arbetet dygnet runt. Sedan kan jag tycka att den saknar spets och att den hade kunnat bearbetas mer. Den tappar något mot slutet. Som helhet blir det en ganska svag trea.
kiddy
2011-07-31