En förlorad värld

Den unge engelske ateisten Charles Ryder lär känna den högadliga katolska familjen Flyte i mellankrigstidens Oxford. Ryder förflyttas från sin tämligen grå miljö till en värld av heldagsluncher, champagne och vaktelägg. Men tillvaron är inte helt okomplicerad då både sonen Sebastian och dottern Julia i familjen visar intresse för Charles.

Originaltitel Brideshead Revisited
Regissör Julian Jarrold
Manus Jeremy Brock, Andrew Davies
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Matthew Goode, Hayley Atwell, Ben Whishaw, Emma Thompson, Michael Gambon, Joseph Beattie, Felicity Jones, Jonathan Cake, Greta Scacchi, Ed Stoppard, Patrick Malahide

Skapad 2019-10-30 av hampushoney
Ge sig på en välomtyckt och uppskattad roman? Ett svårt drag som kräver mycket mod för att fungera. Särskilt om romanen redan har en omtyckt filmatisering sen tidigare. Julian Jarrold (tidigare ...   Läs mer »

2013-09-29
Brittiskt så det förslår och Oxfordmiljö, det kan ju aldrig bli dåligt i mina ögon. Mångbottnat och insyn från olika världar som möts och krockar, där religionen har stor roll. Långsamt berättat, med eftertanke och underbara Emma Thompson i första hand, men även de övriga skådespelarna var otroligt bra.
Gigi1943
2013-05-09
Såg serien och gillade den, nu tycker jag "jaså", vet inte om jag somnat eller ...? Ok då.
distinkt
2012-06-03
bara sett 10 minuter än men vafan herregud
sundwall
2012-03-23
Ja vad ska man säga. Gör om gör rätt? Nej, gör inte om, se orginalet.
jennah
2012-01-13
Den känns ofullständig på något vis.
Zeylon
2011-12-22
Varför gör de så här? Se tv-serien först om ni inte sett den! Det här är mest en torftig resumé.
Fraggeln
2011-10-07
Har varken läst boken eller sett serien och för mig är detta en femma. Var fängslad och fascinerad från första sekund. Antar att att min svaghet för Matthew Goode drar upp betyget en aning men det står jag för.
MrsSmiths
2011-08-14
Svårt att sätta ett högt betyg när man sett mini-serien. Anthony Andrews Sebastian är svår att leva upp till så att säga.
mazquara
2011-06-08
en plåga att ta sig igenom
answai
2010-11-12
Onödigt att jämföra med originalet, då det nästan aldrig inträffar att de nya är bättre. Problemet här är den ojämna och spretiga handlingen samt att karaktärernas agerande ofta är obegripligt. Till det positiva hör avslutningens religionskritik, ett tema som dock inte förankrats tidigare. De religiösas slutliga övergreppet på den döende fadern är obehagligt att se, men visar också kristendomens inskränkthet och människoförakt.