2.6

En flicka i varje hamn

Sjömannen Spike Madden anländer till hamnstäder runt hela världen och besöker sina gamla flammor. Men i varje hamn tycks en konkurrerande sjöman ha varit strax tidigare. Till slut blir Spikes enda mål att få tag på sin konkurrent och göra upp med nävarna.

Originaltitel A Girl in Every Port
Regissör Howard Hawks
Manus Howard Hawks
Genre Komedi, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Victor McLaglen, Robert Armstrong, Louise Brooks

fisk0
2024-02-24
Fascinerande hur öppet gayromantisk filmen var för 1928 ändå. Särskilt mycket till komedi var det väl inte, men den håller ett bra tempo. Det blev aldrig tråkigt, fast inte heller särskilt överraskande utöver det för tiden rätt vågade ämnet. En trea kan den nog vara värd.
Andravåningen
2015-12-08
Störde mig först på matchomännen och deras bromance, men det togs så långt att det till slut blev roligt. dessutom är det så härlgit att se louise brooks i en sådan här biroll, där hon får vara så omoralisk att hayskoden skulle krulla sig, och samtidigt så underbar och rättfram att ingen skulle vilja fördöma henne.
origC-J
2014-05-05
Underhållande bagatell, mest intressant som en tidig Howard Hawks-rulle och en Louise Brooks-film, även om hon inte används till fullo här (hon får dock visa upp sina *host* tillgångar). Pluspoäng för sympatiska McLaglen och Armstrong i huvudrollerna. Såg den på Cinemateket i Malmö, guldstjärna till alltid duktige Ronen Thalmay som höll uppe stämningen trots flera tekniska avbrott,
emilstjernholm
2014-04-30
Ganska underhållande och rapp. En tidig "buddy"-film som har beskrivits som en kärlekshistoria mellan två män. Louise Brooks är vacker i rollen som manipulativ förförerska. Brooks starka kvinnliga rollfigur inordnas i raden av mångsida Hawks-kvinnor: från Bacall till Hepburn.