2.8

En dotter åt djävulen

En författare av ockulta böcker får i uppgift att skydda en ung kvinna från att hamna i klorna på en satanistisk sekt.

Originaltitel To the Devil a Daughter
Alternativ titel Child of Satan
Regissör Peter Sykes
Manus John Peacock, Christopher Wicking
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Richard Widmark, Christopher Lee, Honor Blackman, Denholm Elliott, Nastassja Kinski, Michael Goodliffe, Anthony Valentine, Eva Maria Meineke, Derek Francis, Constantine Gregory, Frances de la Tour

2019-04-05
Brittisk psykos när satansdyrkare med mäster Lee i spetsen ställer till det. Egentligen en rätt torr och totalt humorbefriad historia, men stämningen finns på plats och Lee är ju alltid en fröjd att se i hammers rysare.
martineden
2016-05-11
[rek. 3] Blir ganska besviken på denna, Hammers "sista" film. Många idéer är bra och jag tilltalas av den, men tyvärr tycker jag att regin är ganska usel och filmen saknar nästan helt atmosfär och stämning, även om skådespelet är bra, Christopher Lee och Denholm Elliot är riktigt, riktigt bra. Det blir liksom aldrig någon dramatisk spänning och dialogen känns bitvis väldigt fånig. Ju mindre man säger om slutet ju bättre!! Widmark sköter sig skapligt men känns väldigt fel i rollen. Kinski är väldigt duktig, men det känns sjukt att en fjortonåring spelar en artonåring! Filmen är helt okej, den har sina stunder, men som helhet är den ojämn. Okej. 2+/3-
henrikj
2015-10-06
Trist.
2014-03-31
Rätt så tråkig och trög standardrulle. Ett par scener, sista sju och Nastassja Kinskis uppenbarelse är filmens största behållningar. (5+/15)
Mr_v
2013-03-04
Klassiska Hammers sista film är en riktig höjdare. Svart magi, satanism och Lee som ondeskefull häxmästare! Enda egentliga minuset är det väl abrupta slutet. Annars en riktig njutningsstund för Hammer-fans.
Ondskapt
2012-06-18
Christopher Lee är ju hur ond som helst här, och det är en bra film, fram till det katastrofala slutet.
Podpolkovnik
2012-05-21
Jag är svag för sådant här. Gamla böcker och manualer om framkallandet av demoner. Teistiska ritualer, fast tvärtom de konventionella. Lee är ståtlig och värdig som ond präst. Att den vackra och behåvade Kinski är med som hjärntvättad och ockult stämplad nunna gör inte saken sämre. Mysig 70-talsskräck som bjuder på underhållning och som tack vare den domedagsmättade djävulsdyrkarmetafysiken hittar in till någon av hjärtkamrarna. Sevärd.
craptastic
2011-09-20
Christopher Lee som satansdyrkare och mästare på svart magi. Jajjemän! Små trevlig rulle som är lite smått tuff. Äckligt barn, nunna och gubbar. Godkänt!
DanielMott
2009-09-10
En vän hade hittat Dennis Wheatleys roman med samma titel på semestern och vi bestämde oss för att se denna sista Hammer Horror. Tyvärr verkar mest namnen och några fragment ha överlevt i en ganska udda adaption med en del kända namn, bland andra Nastassja "ögonen" Kinski och alltid lika närvarande Christopher Lee. De samsas med oanade mängder gore, naket och en riktigt tramsig gummidjävul och allt slutar i ett slags psykedeliskt färgskiftande antiklimax som hämtat ur Kubricks 2001. Hammerpurister anser ofta denna film höra till de sämsta, men trots alla brister finns trots allt hantverket där i grunden i form av bland annat intressant kameraarbete, därmed får tvåan ett litet plus i kanten. Betyg: 2+
Kurganen
2009-08-30
Vad är bättre än en av Hammer Horrors ockulta rullar? Ja, det skulle vara deras Dracula-filmer då. Men den här är precis som The Devil rides out fruktansvärt njutbar och sevärd. Christopher Lee är på många sätt den ultimate vad gäller ondskans tjänare på film och här är han magnifik. En riktigt skön rulle. Synd bara att det, som Schramm skriver också, var Hammers sista. Det vore sjukt intressant att få ha sett vad de skulle presterat efter denna.