3.7

En djävulsk fälla

En mexikansk agent och hans fru åker på smekmånad till en amerikansk gränsstad. Väl där inträffar en rad händelser som inte kan tolkas som något annat än en konspiration.

Originaltitel Touch of Evil
Regissör Orson Welles
Manus Orson Welles
Genre Kriminalare, Thriller, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Calleia, Akim Tamiroff, Mort MIlls, Joanna Moore, Marlene Dietrich, Valentin de Vargas, Lalo Rios, Victor Millan, Dennis Weaver, Ray Collins, Phil Harvey, Joi Lansing, Harry Shannon, Zsa Zsa Gabor

Skapad 2019-12-20 av weng-weng
I tävlingen om snyggaste öppningsscen kommer Touch of Evil alltid ha en välförtjänt plats. Russel Mettys arbete med kameran här har resulterat i en tagning som på något sätt både sammanfatta...   Läs mer »

Skapad 2019-12-20 av billybob
Mångbottnad thriller av mästerregissören Orson Welles. Berömd för en lång inledningssekvens som är filmad under en enda tagning. Enormt imponerande med dåtidens teknik. En trolig inspiration t...   Läs mer »

MetalJukebox
2018-11-22
Relativt enkel story, men ändå en stabil och hårdkokt film. Det som absolut sticker ut är fotot och ljussättningen som faktiskt än i dag kändes mäkta imponerande. Lyfter helt klart hela filmen.
Challenin
2017-06-11
Inledningen är en av mina favoritscener men filmen i övrigt upplever jag som ganska seg och stundvis svår att hänga med i. Levde inte helt upp till mina förväntningar.
Jamesa
2016-08-24
Ok historia, mest för att jag är ett Heston-fan. Annars ganska banal och förutsägbar egentligen.
Memmem
2016-08-24
Halvparodi på polisfilmer! Filmtipset anger genren på detta drama som kriminalare. Det uppfattade jag det också som i den ovanligt snygga och filmiska början, men redan efter en halvtimme började jag uppfatta filmen som en parodi. När personalen på ett motell ska spela rädd respektive tuff, spelar de över så mycket att det faktiskt blir fånigt. Sedan spelar också den annars utmärkte Orson Welles över som poliskommissarie. Trots att han i filmen är väldigt fet och klumpig lyckas han övermanna en maffiaboss. Bäst spelar Janet Leigh som hustru till en mexikansk kriminalutredare, spelad av Charlton Heston. Filmen är lite spretig, det tar tid innan man som tittare finner den röda tråden. Intressantast är filmens fotografering, med långa åkningar, rörlig kamera som hänger med i händelserna. Miljöerna är dock inte så intressanta: en gränsstads huvudgata, hotellrum, restauranger och avloppsdiken. Musiken är typisk för kriminalgenren. Jag blev lite besviken på denna film och kan inte ge ett högre betyg än: 3-
JohanHelenius
2016-08-01
Historien var omöjlig att engagera sig i. Snyggt foto och hårdkokt dialog. Överskattad.
RobinsTaste
2016-07-03
God film. Lite väl händelselöst, men bra med sitt morala dilemma. Skön final.
sawa
2016-03-03
Spännande och snygg inledning! Sedan blev det alltmer svårt att hänga med.
goeran
2016-01-01
En lysande film som man kan se om många gånger.
Ihsahn
2016-01-01
Höjer betyget efter en omtitt. Riktigt mörk noir som känns långt före sin tid
Spidde
2015-11-29
Riktigt bra gammal film noir med otroligt snyggt foto, bra story, fint skådespel och härlig musik. En av de bättre noirfilmer jag sett och väldigt imponerande på alla sätt. Betyget får bli en stark fyra. Se den!