2.6

En dam försvinner

En nyare version av klassikern från 1938. Det hela utspelar sig på ett tåg. En dam försvinner, och det blir tittarnas och passagerarnas uppgift att komma på vem som går att lita på och vem som är skurk.

Originaltitel The Lady Vanishes
Regissör Anthony Page
Manus George Axelrod
Genre 70-tal, Komedi, Mysterium, Romantik, Thriller
Skådespelare Elliott Gould, Cybill Shepherd, Angela Lansbury, Herbert Lom, Arthur Lowe, Ian Carmichael, Jenny Runacre, Jean Anderson, Madge Ryan, Rosalind Knight, Wolf Kahler, Gary McDermott
Filmnummer 19188

Ful_fisk
2022-02-13
Oväntat lyckad nyinspelning! Följer originalet väldigt tätt, men gör det utan att tappa dennes charm och spänst. Spänningsbitarna framåt slutet kanske inte känns lika djärva och nydanande som de gör i en film från 1938, men det håller bra ihop hela vägen, och Shepherd och Gould är gulliga i huvudrollerna, och Lansbury är ju som klippt och skuren för sin roll. Givetvis inte lika bra som Hitchcocks original, men bra mycket närmre än jag väntat mig!
StureStenhög
2014-04-16
Inte dramatiskt sämre än Hitchcocks version, men visst saknas det lite i finess och charm jämfört med den. Mest av allt känns det som en onödig remake, men i det hänseendet är den ju inte direkt unik. En kul historia är det iaf fortfarande, och som lättsam underhållning funkar det här ganska bra
Maxter
2012-08-21
Snyggt foto med en intressant story ok skådisinsatser. Är inte så stämningsfull som jag hade önskat av den. Jag kommer se den första versionen från 1938 och se om den har den Hitchcock anda som jag förvänta mig av denna.
Pärlemor
2007-08-16
Mja, den var ju underhållande. Vackert foto, och det är trevligt med gamla tåg. Ganska spännade ändå bitvis, fast den gamla versionen från 1938 har en något annorlunda story under tågresan, så att säga. Så se båda versionerna!
Bobowiking
2007-05-09
Håller inte riktigt måttet! Inte lätt att fånga 30-tals atmosfär.
foppa99
2006-12-29
urs detta va inte bra..enda ljuset i mörkret va Gould som alltid e bra
Dele
2006-02-28
Sämre än sin föregångare. Funkar säkert för en modern publik som tycker svart-vitt är tråkigt men jag tycker denna, trots att det börjar ganska ok. drar iväg lite för mycket åt komedihållet och blir lite för fjantig emellanåt. Mot slutet får man nästan lite vibbar från Sheperd´s deckarserie Par i brott, vilket ju är illa... En svag trea.
MarathonNight
2004-02-19
Det är en bra TÅG-thriller, men som thriller i sig räcker den inte långt.
Erikemen
2004-02-16