En bricka i spelet

Psykologen Margaret blir bekant med en pokerspelare och hans gäng, och blir indragen i deras skumma verksamhet när hon försöker hjälpa honom bli av med en skuld.

Originaltitel House of Games
Regissör David Mamet
Manus David Mamet
Genre Kriminalare, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Joe Mantegna, Lindsay Crouse, Mike Nussbaum, J T Walsh, Jack Wallace, William H Macy

2015-09-24
En ganska typisk film om fifflare. Ganska bra, men också förutsägbar och utan att ta några nya kliv. 5/10
Dele
2014-12-28
Skakig trovärdighet i underhållande bedrägerihistoria med kul, om än ganska förutsägbara, vändningar.
Ojhda
2013-10-22
Svag fyra eller stark trea, väldigt svårt på denna! Oavsett så är det en bra intressant film som är väldigt värd att se. Känns dock som att det är något som saknas, den är lite tunn...
mandarin_80
2013-08-27
"Excuse me." "Yes?" "Could you tell me what that is on the buffet?" "A waldorf salad" "Thank you"
karlmats
2013-03-08
Säkert välskriven och spännande när den kom men nu blir den bara förutsägbar och neddragen av fruktansvärt skådespeleri. Känns som en riktig dojfilm. Har fått en ingivelse att bli än hårdare med betygen och det här blir första offret. Crouse och den osannolikt tillrättalagda storyupprullningen kan inte komma undan ostraffat.
precineadd
2012-05-03
exceptionellt intelligent, mästerligt gjord film för väldigt sofistikerade smaklökar. att intrigen går att "förutsäga" är hela poängen, något som blir uppenbart när man går tillbaka till filmen igen - vilket man bör.
GrandMaster_E
2011-12-05
Crouse är väl inte fantastisk ditekt och som folk skriver är det inte allt för svårt att lista ut hur det hela ligger till (det är t.o.m. lite för otroligt). Tråkigt är det i varje fall inte, definitivt tvärtom och jag gillar verkligen twist-thrillers med deras speciella stämning.
fors1984
2010-04-14
En låda i en låda i en låda. Som tidigare påpekats är den ett offer för Citizen Kane-syndromet: man tycker att den är mindre häftig för att man sett tonvis av senare filmer som inspirerats av just denna. Det gör den dock inte mindre smart och snyggt upplagd.
lekke
2009-12-21
Bra story, men efter denna långa våg på 00-talet av filmer med twistar in absurdum så kändes det ganska enkelt att räkna ut hur denna skulle sluta. Men för ett otränat sinne på 80-talet kanske filmen var en ögonbrynshöjare. Mamet är bra på att skriva, desto sämre på personregi.
puffan
2009-08-31
Usch vad dåligt översatta subtitles. skam åt henne som inte kan översätta call i poker ens. Står i vilken ordbok som helst. (såg på tv4 film)