3.4

En blodig kniv - ett dödande skott

Corbett jagar en mexikan, Cuchillo Sanchez, misstänkt för våldtäkt och mord, genom hela södern. Upplösningen blir dock inte som hans uppdragsgivare tänkt sig.

Originaltitel La Resa Dei Conti
Alternativ titel Account Rendered, The Big Gundown
Regissör Sergio Sollima
Manus Tulio Demicheli, Franco Solinas, Sergio Donati, Sergio Sollima, Fernando Morandi
Genre Western, 60-tal
Skådespelare Lee Van Cleef, Tomas Milian, Luisa Rivelli, Fernando Sancho, Nieves Navarro, Roberto Camardiel, Walter Barnes, Gérard Herter, Pietro Ceccarelli, María Granada, Ángel del Pozo, Antonio Casas, Maribel Martín, Spartaco Conversi

Skapad 2021-06-13 av BjörnBandhund
Det råder väl ingen tvekan om att det är Sergio Leone som definierar genren Spaghettiwestern. Inte för att han är den mest typiske (Långt därifrån - Frågan är om hans magnum opus "Once Upon ...   Läs mer »

Ghostface
2023-01-10
Underhållande katt och råtta-historia som inte trillar ner alltför långt ner i buskisträsket men i den här genren är det ofta en tunn röd linje.
fisk0
2021-10-28
Det finns mycket att tycka om. Morricone-musik, stundtals riktigt fint foto och så är det väl en bra premiss, tyvärr når de inte riktigt fram i genomförandet. Berättandet är helt enkelt inget vidare, och "twisten" kunde inte vara övertydligare redan från början, men en trea får det bli för den starka inledningen och scenerna på bondgården.
StureStenhög
2016-05-08
En lite hafsig spaghetti-western som dock bara blir bättre och bättre under speltidens gång, och i slutändan överväger ändå kvaliteterna bristerna ganska klart. Det är dock synd att den är så osammanhängande och klumpigt berättad på sina ställen, potentialen till en riktig klassiker fanns annars här. Lee Van Cleef är ytterst sevärd som vanligt, och katt-och-råtta-leken mellan honom och Tomas Milian är inte bara kul, den utvecklar sig också till något intressant. Här finns dessutom många kreativa och roliga idéer längs vägen, och baronen är sannerligen en fantastisk karaktär. Så hur man än vrider och vänder på det, så är det här en given rekommendation till alla som gillar genren
Lotso
2014-07-11
Jag gillade faktiskt denna. Den hade en klassisk handling med den näst största western stjärnan i sig hur fel kan det gå? Visserligen var där små problem jag hade med filmen. Som att jag tyckte där var kanske lite får många gånger då Tomas Milian's karaktär kom iväg från Lee Van Cleef någon gång för mycket. Lee Van Cleef hade fångat honom och på något sätt lyckas han ändå rymma dock inget som förstörde eller störde mig så stort hade han inte kunnat fly så hade ju filmen var kortare och de hade jag inte gillat. Dessutom rätt så tidigt in i filmen så blir Lee Van Cleef skjuten i ryggen och överlever anledningen till att jag inte är så förtjust i just denna scenen är för att varför låta han bli skjuten och tro att han dog om han ändå ska överleva varför inte då bara slå honom med något hårt så han tuppar av bara och hur överlever man att bli skjuten i ryggen utan att ha ryggproblem? Nåja det är en film och det är Lee Van Cleef vi pratar om. Där är även en del snabba klippningar och jag såg den dubbade versionen för jag inte förstår italienska och den dubbade versionen är 15min kortare och det märktes då det kändes som en del scener fattades men det är ju såklart inte filmens fel. Jag gillade karaktärerna en del och fann de väldigt intressanta framför allt Tomas Milian. Handlingen tyckte jag faktiskt om en hel del och en typisk sådan. Jag gillade även twisten i slutet som jag inte såg komma alls och såklart slutscenen när de var den klassiska scenen den som drar först i alla klassiska western filmer och The Verdict låten spelas i bakgrunden det var perfekt i mina ögon! I sin helhet gillade jag denna och det är synd då den inte verkar få så mycket uppmärksamhet bland klassiska/bra western filmer folk pratar om. Har ni inte sett denna är det en absolut rekommendation!
Dutch
2013-08-08
88 min var filmen jag såg. Bra musik och härlig slutstrid, stark trea!
2013-07-16
Dussin-spagge med fräsigt slut. (6/15)
bryngel
2013-03-21
Van Cleef är kung. Ingen man kan bära upp en mustasch som den karln.
ClintanTheKing
2012-06-04
Rätt bra western-rulle faktiskt. Handlingen är tunn, men för det är inte filmen dålig. Lee van Cleef är stenhård och iskall som vanligt! Den pendlar mellan en 3:a och en 4:a.
Semiramis
2010-02-18
Relativt tråkig western, men slutet är mäktigt i alla avseenden, och visst har den sina stunder. Dessutom är både Van Cleef och Milian riktigt passande i sina roller.
Sibilisibili
2010-01-31
Mer eller mindre värdelös. Situationer byggs inte upp, och de som byggs upp följs inte upp. Oinspirerad klippning och regi hjälper inte heller till någon spänning. Men!: Än en gång tar sig en klandervärd spaghettirulle över målsnöret tack vare ett fantastiskt tema av nestorn Morricone. Filmens enda glädje, men en stor sådan.