En annans ansikte

En man får sitt ansikte deformerat i en olycka. Han övertalar en psykiatriker att göra honom en mask, i gengäld får han göra psykologiska experiment.

Originaltitel Tanin no kao
Alternativ titel I Have a Stranger's Face, The Face of Another
Regissör Hiroshi Teshigahara
Manus Kôbô Abe
Genre 60-tal, Drama, Science Fiction
Skådespelare Tatsuya Nakadai, Machiko Kyô, Mikijiro Hira, Kyôko Kishida, Eiji Okada, Miki Irie

Skapad 2019-12-13 av maldoror
Är man det minsta intresserad av filmens alla unika möjligheter som konstform bör man kolla in Hiroshi Teshigahara. Hans filmer är avantgardistiska och experimentella, ofta med lätta erotiska und...   Läs mer »

ZoIX
2021-10-03
Man har fått till några snygga scener men som helhet är det här på tok för tråkigt tyvärr. Vill verkligen gilla filmen då jag är ett stort Kobo Abe fan och har läst boken. Har dock svårt att se mig se om filmen, vilket säger allt. Stor skillnad mellan bok och film.
lucius
2018-05-10
Väldigt störig huvudperson. Roligt när en av karaktärerna som genom ett trollslag förvandlas till en styckad ko annars en lätt sömnig film.
EvilNed
2017-11-03
Tyckte mycket om den. Men det finns ett huvudspår som dominerar och är riktigt bra. Tyvärr bryts det upp då och då av ett totalt meningslöst sidospår med ett par som inte riktigt känns som om det hör hemma i samma story. Så om filmen hade varit bara huvudspåret hade jag diggat den mer.
BrutusBeefcake
2016-07-02
Väldigt, väldigt bra. Älskar hur bakgrundsmusiken blandar obehag och total tystnad, samt att regissören väl väljer ut när dialogen har fokus. Mycket bra skådespeleri och att lyckas få en osympatisk karaktär att kännas så intressant är svårt och tyder på skicklighet. De kunde hoppat sidospåret med kvinnan, men inget som stör nämnvärt. (11/15)
Galivan
2015-07-30
Började lovande, men blev pratig, långsam och seg. Det är korta repliker i långsamt tempo, ofta psykologiskt/filosofiskt reflekterande. Det tas upp frågeställningar och parareller till huvudtemat. Men det är bara en massa teoretiskt prat, inget som sker handlingsmässigt. Man gör inte så mycket av det , även om foto, rekvisita och mask är välgjort. Ljudet känns eftersynkat, lite studioaktigt.
peu-depeu
2014-07-08
Många scener ser ut som riktiga konstverk och det kan ibland vara skönt med en film utan någon bakgrundsmusik, men för mig blir det här mest långsamt och faktiskt ganska ointressant. Den enda karaktär som tilltalar mig är kvinnan med ansiktsskadan, men hon är inte ens huvudperson, och filmens huvudperson känns faktiskt rätt jobbig.
lilebroer
2014-05-25
Se den!
myslas
2014-03-14
Ämnet är intressant och det är snyggt gjort men den greppar inte tag så som jag hoppats på.
Ehrmann
2014-03-11
Sista sekvensen påminde starkt om en Munch-tavla. Snyggt.
SantaClaus
2013-10-28
ett par snygga scener, men delar av filmen var existensiella pa ett nästan skrattretande forcerat vis. men introt var snyggt. riktigt snyggt. man hade kunnat skippa resten av filmen imo.