3.5

En ängel vid mitt bord

Janet, en skygg och lite udda flicka, växer upp i ett fattigt hem med många syskon. Hennes barndom kantas av flera tragedier. Brodern är drabbad av epilepsi och två av hennes systrar drunknar med ett par års mellanrum. Tidigt söker sig Janet till böckernas och poesins värld, där hon finner en fristad från den krävande verkligheten. Efter att ha blivit feldiagnostiserad som schizofren spärras hon in på mentalsjukhus och utsätts för elchocker under flera år. Samtidigt utvecklar hon sitt skrivande, som också blir hennes väg ut i friheten. Ingen vet då att den lilla, rädda och misshandlade flickan kommer bli en av världens mest ansedda författare.

Baserad på romantrilogin To the Is-Land, An Angel at My Table och The Envoy From Mirror City av Janet Frame från åren 1982-1984.

Originaltitel An Angel at My Table
Regissör Jane Campion
Manus Laura Jones
Genre Biografi, 90-tal, Drama
Skådespelare Kerry Fox, Alexia Keogh, Karen Fergusson, Iris Churn, Kevin J Wilson, Melina Bernecker, Glynis Angell, Mark Morrison, Sarah Llewellyn, Natasha Gray, Brenda Kendall, Martyn Sanderson, Mark Thomson, Paul Moffat, Sarah Smuts-Kennedy

Skapad 2019-10-06 av Gloria
I en fattig storfamilj med många syskon växer den knubbiga och rödhåriga Janet upp. Familjen bor på landet i ett litet samhälle på Nya Zeeland. Livet är tufft för alla barnen i familjen men s...   Läs mer »

Skapad 2019-10-06 av
\"En ängel vid mitt bord\" bygger på Janet Frames självbiografiska roman med samma namn, och är gjord av Jane Campion. Janet Frame föddes 1924 på Nya Zeeland och var ett av fem barn. Hennes far ...   Läs mer »

2022-04-06
Ingen dålig film, men jisses vad den kändes lång och seg. Det tog sig efterhand, men i början undrade jag verkligen vart det hela var på väg. Jag har aldrig hört talas om tjejen filmen handlar om, och visste inte ens om att hon skulle bli författare förrän hon blev det i filmen. Fint foto, men man hade lätt kunnat slopa nästan en hel timme, och berätta samma historia. Velar mellan tvåan och trean. Jane Campion är verkligen inte min regissör. Bättre än Pianot i alla fall.
Devils_Arcade
2014-01-26
Underbar film. Skådespelaren spelar Janet Frame jättebra. Tårarna var nära att falla flera gånger.
okidoki
2013-10-05
Tål att ses många gånger. Ofta känns närvaron starkt.
JimCarrey
2013-02-25
Tyckte om början och Janet Frames tidiga utveckling. Den andra delen av filmen tyckte jag var riktigt seg trots att jag älskar Kerry Fox och hon gör en bra roll även här tycker jag Janet Frame känns som ett riktigt hobbypsyko och det hela var bara inget som föll mig i smaken. 2-
2012-08-19
Välspelat och med mycket känsla men lite segt och alldeles för lång, det tog mig fyra försök att komma igenom hela på en gång.
2012-07-24
En osentimental beskrivning av författarinnan Janet Frames uppväxt och liv. fast det var rakt berättat så fick man fram känslan för tiden, familjen och hennes svårigheter. Mycket intressant berättat och också lite jobbigt att se hennes sociala handikapp som utfördes mycket bra av Kerry Fox. Slutade kanske lite tvärt bara, men det finns en film till om henne. Plus för alla fina vyer och miljöer.
Sznax
2011-12-29
Småkul och gjord på ett udda, men bra sätt. Väldigt snygga miljöer som tillsammans med hela filmens framtoning verkligen gör det till en resa både i tid och rum. Dock är filmens längd för mycket. Även om den aldrig blir seg så hålls den inte ihop tillräckligt bra för att inte bli fragmenterad. Lite för mycket lösa knutar som ligger och skräpar. Betyg 6.4
mi9
2010-12-19
Ser den igen. Den andra delen, om den vuxna kvinnan är riktigt bra - kanske en 4:?

2010-06-30
Underhållande. Inte en skruvad film. Svajar lite i övergångarna mellan porträtten sänkte betyget från 4a till 3.
Martin_Sj
2010-04-22
Ingen riktig dramatisk glöd.