3.5

Emmas lycka

Emma bor ensam på en bondgård tillsammans med sina grisar. Även Max, en bilförsäljare, är ensam. När han får veta att han har cancer vill han förändra något i sitt liv. Han stjäl pengar från sin enda vän för att flyga till Mexico. Men på flykten har han en bilolycka och befinner sig plötsligt på Emmas bondgård. Emma tar hand om honom och efter ett tag märker inte endast Max att man inte behöver flyga långt bort för att hitta lyckan...

Originaltitel Emmas Glück
Alternativ titel Emma's Bliss
Regissör Sven Taddicken
Manus Claudia Schreiber, Ruth Toma
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Jördis Triebel, Jürgen Vogel, Martin Feifel, Hinnerk Schönemann, Karin Neuhäuser, Nina Petri, Arved Birnbaum

yrkeschaufföre
2012-08-05
Vilken fantastisk film, vacker, romantisk och stillsam. Jördis är så charmig. Den här skulle jag vilja ha i min filmsamling.
KyLLo
2012-07-27
Egentligen tycker jag inte om filmer om svåra och tragiska sjukdomar och det är inte så mycket till överraskningar i Emmas lycka. Men jag kan omöjligt komma ifrån att det är riktigt vackert, välspelat och skön musik. En svag fyra.
Hengman
2012-07-21
Wow, vilken kvinna!!
lottes
2012-07-19
Svinbra!!!! (haha!!!) Det absolut bästa kvinnoporträttet jag har sett på film. Synd att den har utgått på dvd, jag skulle vilja se om den - missade lite i början.
Ve72
2012-01-28
Helt underbar film! Scenerna med hennes älskade djur är fantastiska! Jördis Triebel spelar helt fantastiskt! Har annars inte mycket till övers för tyska filmer då de oftast handlar om (som även andra skriver) DDR och nazism... Men denna får en stark 4+ av mig
Ola_Schubert
2011-11-25
Påminner om en Molin skröna, fast bättre :-) Fast jag förstod vad som väntade på slutet så kom ändå några tårar! Den enda orsaken till att inte denna film får en femma i betyg är någon onödig actioscen gjord för att hålla folk kvar i början och en onödigt burlesk scen. En mycket stark fyra i betyg får det bli för denna pärla som ger mig hopp om europeisk film. Ett extra plus för att komplexet kärlek-sex fick ta en så stor plats.
Deepshit
2011-11-25
Inte någon märkvärdig film i sin helhet, men ändå bjuder filmen på en trevlig stund som blandar både komik, romantik och tragedi. Samtidigt är det en omväxling att se en tysk film som inte handlar om DDR, vänster terrorister eller nazismens hemska brott. Dock är dessa filmer betydligt mer intressanta att se, medan Emmas lycka blir en film som följer mallen och försvinner i mängden.
divaad
2011-11-25
Är riktigt glad att jag såg den här! Ett guldkorn som säkert lätt aldrig fått min uppmärksamhet annars. Tack SVT!
swampblues
2011-11-25
Vilken underbar film ! Svart humor.Sorg och lycka.Trodde inte det gjordes såna filmer i Tyskland.Jag tänker mer på Finsk film när jag ser den.
divaad
2011-11-24
Är det google translate på filminfon eller? Hade hur som helst tänkt se denna ikväll när den visas i SVT 2