3.1

Emma

En rik överklassdotter i 1800-talets England vid namn Emma ägnar sig med stort engagemang åt att försöka matcha ihop män och kvinnor hon tror skulle passa tillsammans.

Originaltitel Emma
Regissör Douglas McGrath
Manus Douglas McGrath
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Gwyneth Paltrow, Toni Collette, Ewan McGregor, Jeremy Northam, Alan Cumming, Sophie Thompson, Polly Walker, Juliet Stevenson, Greta Scacchi, James Cosmo, Denys Hawthorne, Edward Woodall, Brian Capron, Karen Westwood, Phyllida Law, Rebecca Craig

2020-11-21
Tyvärr har jag råka se den här usla filmen!!! Trots att jag inte klara av dem!!!
2016-01-19
Jag tycker tyvärr den känns lite som en billig TV-produktion. En välspelad och välgjord sådan. Men ändå. Allting känns lite för litet och känslorna är inte på det gravallvar som är det som för mig lyfter övriga filmatiseringar av Austens verk jag sett. Det hela blir lite platt och miljöerna är inte alls så snygga som dom förtjänar att vara. Blir ändå en trea, jag gillar det. Men det borde varit så mycket bättre!
Hogman
2015-05-31
Charmig, men versionen med Kate Beckinsale överglänser totalt.
2014-11-22
Enligt min åsikt så väljer Gwyneth paltrow ibland lite fel filmer att vara med i men denna gången gjorde hon helt rätt. Här visar Gwyneth Paltrow att hon kan vara en lysande skådespelerska och hon är fullständigt underbar i denna film som Emma. Mr knightley spelas av Jeremy Northam som fungerar väldigt bra i den rollen. Mycket charm och bra dialog. 3+
Hitschmidt
2014-11-09
kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska tycka. Det är blandat stelt och överspelat och charmigt och fint.
GinNTonic
2014-01-15
En fascinerande studie i inkompetent filmskapande! Allt är verkligen dåligt. Får en att uppskatta alla andra filmer mer. Det krävs mer än en kamera, ett manus och skådisar för att göra en sevärd film. Sen hjälpte det väl inte att Emma är en osympatisk karaktär, men jag tror definitivt att en duktig regissör hade kunnat göra något riktigt bra av historien. Joe Wright till exempel.
Almgren
2013-12-25
Regi och foto är så dåligt att man knappt tror det är sant, med den ena enormt träiga talking head-scenen efter den andra. Undvik!
ohcaptain
2013-01-06
Paltrows Emma is most disagreeable!
AmyTatti
2012-11-03
Austens historier är bra. Är kanske minst förtjust i Emma dock. Jag gillar ödmjukheten i de andra av Austens karaktärer, men Emma känner jag väldigt lite för.
not_me
2012-07-29
Jag klarade 19 minuter... Det vore dumt att ge en jane austin film en etta, men smärtgränsen är verkligen nådd!