Emma

Emma försöker para ihop sina väninnor med lämpliga kandidater, men allting går inte riktigt som hon hade tänkt sig.

Originaltitel Emma
Regissör Diarmuid Lawrence
Manus Andrew Davies
Genre Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Kate Beckinsale, Mark Strong, Bernard Hepton, Samantha Bond, James Hazeldine, Dominic Rowan, Samantha Morton, Prunella Scales, Raymond Coulthard, Olivia Williams

2017-02-21
Inte den bästa versionen av Emma skådespelarmässigt, samtidigt är det nog svårt att få någon rättvisa när man ska klämma in en hel Austen roman på 107 min, men det kändes inte som man gjorde så stora ansträngningar heller,det blev en ganska stram version.
Undine
2013-04-23
Jag älskar filmatiseringar av Jane Austens böcker och jag gillar alltid karaktärerna, men denna hade jag svårt för. Emma som karaktär är inte alls som Jane Austens huvudpersoner brukar vara, Emma är elak, egoistisk och barnslig. Jag gillar henne inte alls och jag tycker synd om väninnan Harriet som är så snäll och god och som Emma verkar manipulera. Dialogen är riktigt dålig, detta måste ha spelats in före Kate Beckinsale gått i någon form av filmskola. Vissa andra skådespelare är dock suveräna men de är få. Ingen direkt handling heller och ingen inlevelse. Usch nej, denna kommer jag aldrig se igen.
PinguDreams
2012-01-17
Tråkig version av Emma. Ger inte alls samma känsla av henne som i boken där hon är mer är en bortskämd men elegant ung dam medan här blir hon ett bortskämt barn utan några finesser. Stappligt med dialogen som skådespelarna inte kan framföra äkta. Frank och miss fairfax gjorde väl bra ifrån sig men annars inga höjdpunkter.
moxasin
2011-10-02
Usch! Kate Beckinsale gör en väldigt svag tolkning och det sänker verkligen filmen. Hon är alldeles för tillbakahållen. Romola Garai är i mycket bättre, i miniserien - hon gör en mer dramatisk tolkning som i mitt tycke passar Emma bättre, hon fångar verkligen karaktären. Se den!
Jorgandr
2011-08-20
Trevlig filmatisering, och roligt att se Mark Strong som något annat än bad guy, som han så ofta castas som nuförtiden.
Tystnaden
2009-03-04
Bara en drös osympatiska människor som får sin vilja igenom, givetvis efter att ha förtjänat det och slitit hårt sitt anletes svett (... med oerhört mycket omständig dialog).
Kareina
2009-03-04
Gäsp. Brukar gilla de här filmerna annars, men den här var rätt trist och irriterande. Skådisarna var bra dock.
Minik?
2008-08-27
VI TVINGADES SE PÅ DEN HÄR PÅ SVENSKAN HJÄLP OSS BRIS!
teddybjorntjej
2008-08-10
En mycket bra film med bra skådespelare
Brouhaha
2008-05-27