3.3

Emily

I O’Connors tolkning av Emilys liv får u följa det missanpassade svarta fåret Emily, ett av fyra syskon, som kom att bli känd som den mystiska, och för sin tid, provokativa författaren bakom klassikern »Svindlande höjder«.

Originaltitel Emily
Regissör Frances O'Connor
Manus Frances O'Connor
Genre Drama, Romantik, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Emma Mackey, Oliver Jackson-Cohen, Fionn Whitehead, Alexandra Dowling, Gemma Jones, Adrian Dunbar, Sacha Parkinson, Amelia Gething, Harry Anton, Philip Desmeules, Gerald Lepkowski, Kathryn Pogson, Amy Hilbert, Elijah Wolf, William Bale, Robert Pickavance, Darren Langford, Nikki Hellens

goeran
2022-11-25
Frances O'Connors Emily, om Emily Brontë och hennes syskon, kan väl duga för en stunds förströelse men filmen är föga korrekt i biografiskt hänseende (mycket är rent påhitt) och filmen är påtagligt strömlinjeformad i nutida Hollywood-stil. Men Emma Mackey är helt okey i rollen som Emily. För den som vill se en mera trovärdig och djupare film om syskonen Brontë rekommenderar jag André Téchinés film från 1979; Les Soeurs Brontë med Marie-France Pisier, Isabelle Adjani och Isabelle Huppert i huvudrollerna. Betyg 3.