Elysium

Året är 2154 och det finns två klasser av människor. De väldigt rika bor på en rymdstation kallad Elysium medan resten bor på den nu överbefolkade och förstörda jorden. Minister Rhodes gör allt för att implementera anti-immigrationslagar i syfte att värna om lyxlivet för Elysiums medborgare, men det stoppar inte alla från att ta sig in. När Max finner sig själv i knipa tar han på sig ett uppdrag som förutom att det kan rädda hans liv även kan ge jämlikhet åt dessa polariserade världar.

Originaltitel Elysium
Regissör Neill Blomkamp
Manus Neill Blomkamp
Genre Drama, Action, Thriller, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Matt Damon, Jodie Foster, Sharlto Copley, Alice Braga, Diego Luna, Wagner Moura, William Fichtner, Brandon Auret, Josh Blacker, Emma Tremblay, Jose Pablo Cantillo, Maxwell Perry Cotton, Faran Tahir, Adrian Holmes, Jared Keeso, Mike Mitchell (I)

Skapad 2019-11-09 av Newt
Det är nästan svårt att tro att det är samma manusförfattare-regissör (Neill Blomkamp) som gjorde den magnifika District 9, som nu också gjort den betydligt blekare Elysium. För även om filme...   Läs mer »

Noseman2005
2019-08-08
Måste faktiskt höja den här till en (svag) femma. Har i likhet med "District 9" sett om den här ett par ggr och även om den inte når samma svindlande höjder, så är det här jäkligt bra. (9/10)
Roswall
2018-11-21
Mkt ojämd. Delar där den är riktigt tunn och gjord, och så delar där den här mycket att komma med.
Jamesa
2018-04-25
Välspelat och välgjort. God idé och potential, men når inte helt ända fram. Allting blir lite halvt och light, hade tjänat på att vara en halvtimme längre.
Zingostar
2018-03-06
Nej, denna funkar inte alls för mig. Ganska bra första 15 minuter. Men när väl Damon ska bli någon slags robot då spårar det ut. Hjärndöd action.
2018-02-03
Funkar, men inte så där jättebra...
Johan2006
2017-05-09
Såg denna igen. Scenografiskt mkt mäktig, rymdstationen (Torus) är fantastiskt datagenererad. Saknar humorn av District 9 och Chappie dock. Men som framtidsscenario är filmen både realistisk och skrämmande. En liten överklass som har tillgång till evigt liv och en jättelik underklass som närmast kan beskrivas som en pöbel. Inte omöjligt att vi själva hamnar där om ett par generationer.
Murvel48
2017-01-27
Det här var den bästa rymd-sf jag sett på ett bra tag.
Murvel48
2017-01-27
Det här var den bästa rymd-sf jag sett på ett bra tag.
Robkiller
2017-01-20
Hyfsat ologisk, men håller ändå intresset uppe tillräckligt för att bli rätt så bra.
Marrudin
2016-08-01
Första halvan var ju rätt intressant. Sen följer en andra halva av kass action och diverse brister. Är man generös kan det bli en 3:a på denna.