Eldstormen

Ett större raffinaderi sätts i brand av en sur före detta anställd. Borgmästare och polis måste agera och på sjukhuset blir situationen allt mer kritisk.

Originaltitel City on Fire
Regissör Alvin Rakoff
Manus Jack Hill, Dave Lewis, Céline La Frenière
Genre Drama, Action, 70-tal
Skådespelare Barry Newman, Susan Clark, Shelley Winters, Leslie Nielsen, James Franciscus, Ava Gardner, Henry Fonda, Jonathan Welsh, Richard Donat, Hilary Farr, Mavor Moore

2021-10-27
70-talet och katastroffilm är en fin kombination. Den här ligger knappast i genrens övre skikt, men visst funkar den. Halvrisiga effekter och ett övertydligt studiobygge, men gott om eld och dramatik så det räcker.
Raggarn
2013-11-01
Så jädra dålig är den inte. Jag tycker den va ganska spännande. Det är trots allt "tror jag" en tvproduktion med förmodligen inte den högsta budgeten. Effekterna tycker jag också är helt ok. Filmen är ändå gjord 1979. Lite irriterande ändå när karaktärerna på slutet går alt. halvspringer när det är som mest bråttom. Själv hade jag nog sprungit för glatta livet. Sjuksängar styrs frustrerande långsamt. Dock ett par sköna skådisar att hålla ögonen på. En rätt så stabil 3:a.
NoWireHangers
2009-05-19
En del scener är så idiotiska att de blir roliga. Inte bra men värd att se om man gillar katastroffilmer.
Bomkia
2005-12-17
Särskilt bra? Åh nej. Tråkigt och segt - men överlever till en gräns tack vare en grupp bra skådisar (Nielsen, Winters, Fonda osv).